Jonge kinderen, nu al verzekeren voor orthodontie?

• M van Dam

Ook ik ben bijna 44 jaar, en mijn tandarts zegt, dat ik een supersterk gebit heb, en dat ik ineens 4 of 5 vulling nodig zou hebben, is een risico dat te verwaarlozen is. Het kan natuurlijk altijd, dat ik misschien in de toekomst een gaatje kan krijgen. Maar mijn tandarts rekend voor een vulling, 42,50 euro, nou ook dat kan ik zelf wel ophoesten hoor!

Ik ga echt geen tandverzekering nemen voor die 2 x per jaar tandarst bezoek voor 60 euro en dat ik ooit misschien eens een vulling nodig zal hebben.

Mijn tandarts doet het nu zo: Dat hij mij op tijd laat weten, dat er iets groots aan zit te komen, zodat ik nog een verzekering kan gaan nemen.

• Betsy

Via van Duin: Avero Keuzezorgplan 85,50 + Excellent 19,65 + T-1000 16,19, dit komt voor 2 personen uit op 242,68.

Eventueel in combinatie met tandverzekering van De Friesland kom je uit op 237,30 euro.

Als jij je prima voelt bij Menzis moet je dat gewoon doen. Gelukkig kunnen we allemaal onze eigen keuze maken wat dit betreft.

• Maisy

Als je een tandartsverzekering neemt bij De Friesland kost het 12x €13,50= €162,-, dus als je 2x per jaar voor controle gaat 2x €60,- en nog een gaatje hebt a €42,50, dan heb je het er al uit. Ik moet ook eens in de zoveel tijd foto's laten maken, dat is volgens mij ook wel aardig standaard toch? En mocht je dan echt iets krijgen, bv. kronen of bruggen, dan zit je vast in de verzekering. Na 1 mei kom je er niet zomaar in, waarschijnlijk zeker niet als de tandarts al gewaarschuwd heeft dat er iets aan zit te komen.

• Ellen

Mijn zoon had een paar gaatjes. Gisteren kreeg ik de rekening €552,10. Ik ben toch wel héél blij dat hij daarvan 75% vergoed krijgt.

• Beugelbekkie

Bij De Friesland is het de 80% vergoeding en bij Avero Achmea de tand-1000 ook 75%.

Bij Menzis krijg ik vrijwel alle tandartskosten 100% vergoed (behalve de kronen dus maar een tegemoetkoming van 200 per element, 3 elementen per jaar).

Pfftt..niet te zuinig he, die nota's. We mogen 6 gaatjes per jaar laten vullen met alle toeters en bellen erbij (foto's, verdoving, wat dan ook) zonder bij te betalen *zucht*.

• Beugelbekkie

Onder “We” moet je dus de volwassenen verstaan aangezien de kinderen helemaal niets hoeven bij te betalen ;-)

• M van Dam

Maisy,

Ik ga dus 2x per jaar naar de tandarts, en dat kost me 2x 30 euro = 60 euro per jaar! En niet 2x 60 euri. Dus ga ik me echt niet verzekeren voor 162 euro per jaar hoor! En wat als mijn gebit nu de aankomede 5 jaar, wat eingelijk voor 99% zeker is gelijk blijft gelijk nu? Heb ik 810 euro betaald terwijl ik maar voor 300 euro behandeld ben.

En ik heb de criterea van eventueel een later af te sluiten tandverzekering te nemen, nog met mijn tussenpersoon besproken: En hij zei: Dat dat helemaal geen probleem is hoor, alleen bij een tandverzekering van 1500 of 2000 euro, dan kan je wel een probleem verwachten. En je kunt beter later nog een tandverzekering nemen, dan een aanvullend pakket, want dan heb je echt een probleem.

Maar ik maak me niet druk hoor! Ik zie het wel. Komt tijd komt raad!

We hebben met ons gezin 2 x volwassenen en 2 x kinderen een Basis/Restitutie + Excellent + Tand ( voor mijn man ) verzekering bij Avèro - Achemea en betalen daarvoor 215,- euro per maand.

• PeepPeep

Even dit: je moet toegeven dat je hier over een uitzonderlijke situatie in jouw gezin spreekt. Kijk maar eens rond in je omgeving (heb ik ook gedaan), het is een heel uitzonderlijke situatie die jij omschrijft.

Maar als we zo gaan beginnen dan zou je dus alles wat maar mogelijk is en wat iemand zou kunnen overkomen moeten verzekeren. Dan is het einde zoek.

Hans

• Beugelbekkie

Hans, als je het tegen mij hebt ( :-) ):

ik weet dat het enorm toevallig is dat onze beide kinderen dit gedoe met de tanden moesten meemaken. Er zijn ook hele wilde kinderen die van alles gebeuren, echter dat zijn die van ons niet, gek genoeg (beide ongelukken gingen ook zachtjes, maar wel hard genoeg om enorme schade te berokkenen). Maar goed, van de tandartsen in zowel Lanzarote als Nederland kreeg ik wel te horen dat kinderen heel vaak hun tanden beschadigen bij het zwemmen/in het zwembad. Ik dacht ook dat we een uitzondering waren in Lanzarote, maar die tandarts had bijna elke week wel een kind met deze problemen (!). En Lanzarote is maar een klein eiland, kun je nagaan.

Verzekeren doe ik om niet te voorziene omstandigheden het hoofd te kunnen bieden; daarvoor zijn verzekeringen toch? En dat ik ons nu heel goed wil verzekeren ligt in het feit dat onze zoon indertijd eerst niets vergoed zou krijgen van de tandartskosten, de eventuele orthodontie en de brug die hij nodig zou hebben enzovoorts, omdat hij alleen maar een standaardpakketpolis had (daar was hij gedwongen in beland vanwege zijn astma, niet omdat wij dat wilden-hoge premie en ook nog een opgedrongen eigen risico met slechte vergoedingen, blij dat dat voorbij is!). Desgevraagd zeiden ze altijd: wij verzekeren geen “brandende huizen”. Snap je wel?

Gelukkig heeft hij een deel van de kosten uiteindelijk toch ontvangen omdat het een ongeluk betrof, maar dat heeft veel moeite en verdriet gekost :-(.

• PeepPeep

Ja, was voor jou, als reactie op jouw bericht waar mijn reactie aan hangt. Omdat je zegt: denk nooit dat je…………

Ik bedoel dus: de kans dat hetgeen jouw kids overkomen is bij iedereen overkomt is nihil, de kans dat je 1 of 2 keer per jaar ter controle op tandartsstoel ligt en dat ze (volgens mij ook een rage en geldklopperij) alleen tandsteen weghalen is echter wel vele vele malen groter……

Maar ik denk dat we hetzelfde bedoelen maar het anders interpreteren.

Hans