Jonge kinderen, nu al verzekeren voor orthodontie?

• Van Duin Assurantiën

In principe heb je nog altijd bedenktijd om op je besluit terug te komen. Dus in theorie zou je de verzekering bij Menzis nog kunnen beëindigen. De gestelde bedenktijd is vaak twee weken (meestal gaan ze uit van de datum van verzending van de polis), indien je dus binnen de gestelde periode schriftelijk de verzekering annuleerd, wordt ie alsnog beeindigd.

Wat betreft voor volgend jaar. Het voordeel van nu, is dat (bijna) alle zorgverzekeraars iedereen accepteren zonder medische acceptatie/keuringen. Dat houdt in dat je juist nu daarvan kan profiteren (met name de vroegere particuliere verzekerden) Het probleem is dat na 1 mei 2006 elke zorgverzekeraar de keuringen weer gaan toepassen. Dat betekend dus dat je voor de meest uitgebreide dekkingen/verzekeringen geweigerd kunt worden.

• Beugelbekkie

Dat laatste weet ik, vandaar ook dat ik naarstig aan het zoeken ben. Maar intussen zie ik door de bomen het bos niet meer. ONVZ was de beste werd er gezegd, maar was heel erg duur; de kosten die ik extra zou moeten betalen wogen niet op tegen de 16 euro die ik per behandelmaand bij de orthodontist moet bijbetalen. Maar nu zijn er wat collectieven bijgekomen waardoor het goedkoper is geworden.

En van Avero Achmea had ik nog niks gezien, 100% vergoeding orthodontie (onder tijdslimiet of eindbedrag?). En wat doen ze met kronen en bruggen (voor onze kids en onszelf in de toekomst eventueel). Ik zag dat de tandarts voor 75% wordt betaald met een maximum. Da's wel een nadeel, dan kost het je nog veel zo'n tandartsbezoekje!?

Enig idee wat de medische eisen zijn voor de toelating bij Avero? Liefst de maximale verzkeringsmogelijkheid.

Ik zie echt door de bomen het bos niet meer, dacht dat ik goed gekozen had voor de restitutie van Menzis. *Zucht*

• Van Duin Assurantiën

bedoel je de toelatingseisen op dit moment of de toelatingseisen vanaf 1 mei a.s.?

• Beugelbekkie

Ik bedoel voor nu, maar ter info na 1 mei is ook handig ;-)

• Van Duin Assurantiën

Er geldt bij Avero Achmea alleen een tandheelkundige keuring op de meest luxe aanvullende tandartsverzekering, T-Xtra dekking. Deze zal door de eigen tandarts gedaan worden, is een standaard keuringsformulier voor. Deze kan ik je trouwens wel ff e-mailen als je wilt weten wat daar allemaal opstaat.

Voor de rest van de aanvullende verzekeringen, vanaf Start-pakket tot en met de Excellent dekking gelden er geen medische keuringen. Iedereen wordt daarvoor geaccepteerd, mits je voor 1 mei aanmeldt als verzekerde (huidige verzekering dient dan uiterlijk per 1 maart te zijn beëindigd).

Wat betreft de tandartsverzekeringen. Voor de T-250, T-500 en de T-1000 gelden geen tandheelkundige keuringen. Deze dekkingen staan overigens voor 75% van de kosten worden vergoed met een maximum van €250,- €500,- en €1000,-.

Wat de keuringseisen betreft voor na 1 mei. Daar moet ik je het antwoord opverschuldigd blijven. Ik zal het overigens wel even uitzoeken, want het is voor mijn eigen vakkennis ook wel belangrijk te weten ;-)

• Van Duin Assurantiën

Wat betreft de tandartsverzekeringen. Voor de T-250, T-500 en de T-1000 gelden geen tandheelkundige keuringen. Deze dekkingen staan overigens voor 75% van de kosten worden vergoed met een maximum van €250,- €500,- en €1000,-.

NB. aanvullende info, gaat hier om vergoedingen per jaar!

• Beugelbekkie

Ik heb een rekensom gemaakt:

Op deze site

http://www.orthodontist.nl/dmo/nieuwsfeiten/tarieven_orthodontist_en_tandarts.html

heb ik alle tarieven voor de orthodontist opgezocht.

bij Menzis moet ik de behandelmaandkosten voor de helft zelf betalen.

Ik krijg nota's eens per 6 á 8 weken, dus stel elke 7 weken, stel 8 x per jaar.

Momenteel betalen we € 33,90 per behandeling (uitneembaar), waarvan de helft = € 16,95.

Bij een gedeeltelijk vaste beugel kost het op zijn hoogst € 38,70 : 2 = € 19,35

en bij een volledig vaste op zijn hoogst € 48,40 : 2 = € 24,20

Ik ga uit van de duurste mogelijkheid = 8x per jaar een nota van € 24,20=€ 193,60

of sterker nog, stel dat ze elke maand moet komen, dan is het op zijn duurst: 12x€ 24,20=€ 290,40

Ik betaald nu aan Menzis voor de restitutiepolis € 237,10 per maand

Avero Achmea kost ons eventueel per maand € 272,48

Het verschil = € 30,38 x 12 = € 364,56 per jaar wat ik dan eigenlijk ook aan de orthodontist zou kunnen betalen.

€ 364,56 =duurdere premie Avero Achmea per jaar

€ 193,60 =hoogste bijbetaling orthodontist per jaar (of zo je wilt 290,40)

Verschil: ik betaal dan bij Avero Achmea nog 170,96 meer. Ook moet ik bij Avero 25% van alle tandartsnota's zelf betalen, terwijl dat bij Menzis 0 is (100% vergoeding).

Voorlopig ben ik er wel uit, geloof ik.

Neemt niet weg dat ik volgend jaar de boel wel in de gaten hou, natuurlijk!

Arnold, dank je wel voor de info en het meedenken ;-).

• Anita

Maar die verzekering is echt fors duurder.

En het gaat mij erom, moet ik nu voor de komende 8 jaar (als ze op d'r 11e een beugel moet) al een hogere verzekering betalen? Vind ik een beetje zonde van mijn geld. Misschien krijgen ze wel helemaal geen beugel.

Stel als ik de meiden nu niet extra laat meeverzekeren, maar over bijv. 5 jaar wil ik dat wel. Kan de verzekeringsmaatschappij dit dan weigeren?

• Betsy

De premie waar jij meerekent van Avero klopt niet als je dit via Van Duin afsluit, maar dat kan Arnold je beter vertellen.

Je kunt voor jezelf ook een tandartsverzekering bij De Friesland afsluiten, dit kan zonder basisverzekering. Kosten 13,50 p.p. per maand. Hierbij worden 80% van de kosten gedekt tot een maximum van 1000,00 euro.

Volgens mij kom je dan uiteindelijk goedkoper uit dan bij Menzis.

• Beugelbekkie

Dat lijkt me niet, maar weet je wat ik deed? Ik belde Menzis eens (0800-2040), die waren bij alle vragen die ik had ook zo verschrikkelijk vriendelijk, niet te geloven (echt waar).

Je tandarts kan een paar jaar voor het tijd is wel inschatten of er een beugel zit aan te komen. Ik zou nog zeker een paar jaar wachten met het bijverzekeren hoor, ze zijn nu nog zo klein dat je die 5,00 of 4,50 (via PMA) per maand per kind beter in je zak kunt houden. Met een jaar of 9 zou ik ze wellicht gaan verzekeren, in ieder geval wel ruimschoots voor het definitief vaststaat dat ze naar een orthodontist moet.

Sterker nog: ik heb net even gebeld :-) en zij zegt ook: zeker niet doen, als ze gaan wisselen is het vroeg genoeg. Een jaar of 8,9 zei zij dus ook.

Maar echt: als je iets te vragen hebt: gewoon bellen, ze zijn super blijkt nu ook alweer.