Hou alsjeblieft eens op met dat steeds weer in de bres springen voor de laagste inkomens. Met alle respect en begrip maar wij krijgen geen studiefinanciering, huurtoeslag, zorgtoeslag, schoolboekentoeslag en weet ik wat voor tegemoetkomingen er nog allemaal bestaan. Overal vallen we net buiten terwijl steeds maar weer naar het basisinkomen wordt gekeken waar ook bij ons niks van over blijft doordat we al jaren alles en alles zelf lopen te betalen. Nu wordt bijvoorbeeld het schoolgeld afgeschaft. Maar voor wie? Voor ouders die nog nooit een cent eraan hebben uitgegeven. Degenen die de lasten al die jaren gevoeld hebben krijgen geen cent terug. Wij houden net zo goed niks over per maand. En dan houdt het sociale gevoel op een gegeven moment gewoon op. Waarom moeten wij die E 68,25 nu nog betalen terwijl we ook al geen zorgtoeslag krijgen, meer premie betalen voor onze zoon boven de 18 en de interim die we tot nu toe ontvingen kwijtraken?
En leidt het ergens naar toe? Is iedereen nu naar tevredenheid en in de juiste verhouding verzekerd? Nee, er moeten wéér speciale regelingen komen om te zorgen dat bepaalde groepen niet buiten de boot vallen. Ik kan me voorstellen dat het voor mensen die weinig premie gewend zijn wennen is opeens zoveel meer te moeten betalen, maar ga er in vredesnaam niet steeds vanuit dat mensen die particulier waren het zoveel beter hadden of hebben. Maisy schreef:
>
> Er is toch niks mis aan met z'n allen betalen voor
> ziektenkosten? Was het maar waar dat dit zo ging. Nu betalen
> de mensen met het laagste inkomen, straks naar verhouding de
> meeste premie. Dit klopt van geen kanten. Het ziekenfonds is
> juist ooit opgericht om ervoor te zorgen dat iedereen, arm of
> rijk gebruik kon maken van de zorg die hij of zij nodig
> heeft. Natuurlijk is het goed als er voor iedereen een
> basisverzekering komt, maar dan wel op een manier dat de
> sterkste schouders de zwaarste lasten dragen. Ik vind het
> werkelijk niet te geloven, dat in een welvarend land straks
> de mensen die oud , chronisch ziek en/of niet al te goed
> bedeeld zijn qua inkomen gewoon buiten de boot gaan vallen.