Ik begrijp er geen moer van

• mark

Hallo,

Ik ben particulier verzekerd . Ik betaal nu ruim Euro 550,- per maand in totaal aan een ziektekostenverzekering. Ik zit net boven de ziekenfondsgrens. Mijn vrouw zit ivm een partime functie in het ziekenfonds.

Het gezin bestaat uit :

1 man particulier

1 vrouw ; Ziekenfonds

3 kinderen : particulier

1 kind: standaardpakketpolis ivm een chronische ziekte.

Nu betaal ik ineens in het nieuwe stelsel : Euro 250,- per maand in totaal. Wil ik een super de luxe pakket hebben, kom ik op Euro 350,-

Ben ik nu in het verleden gewoon belazerd en heb ik mensen in het ziekenfonds “ondersteund” of heb ik nu eindelijk eens mazzel!!

Kortom, ik begrijp er niets van…………………..

• Eric

Je hebt mazzel; kinderen zijn vanaf 2006 gratis mee verzekerd en nu niet als je particulier verzekerd bent. Tel uit je winst bij 4 kids…………………………….

• maria

Vergeet je de inkomensafhankelijke bijdrage niet?

Maria

• mark

OK, wat zijn die dan ??

Man Inkomen : Euro 35.000,0

Vrouw inkomen : Euro 17.000,-

• Eric

Over het loon van je vrouw wordt nu al 6,75% WG-bijdrage ZFW ingehouden; derhalve geen nettoverlies (winst zelfs, want de inkomensafhankelijke bijdrage wordt 6,5%)

Jij betaalt nu geen WG-bijdrage ZFW; wordt vanaf 2006 6,5% inkomensafhankelijke bijdrage over 30.015 euro (maximum) is 1950 euro.

De bijdrage wordt door de werkgever vergoedt; jij betaalt hier 42% belasting over is 819 euro per jaar/68,25 per maand.

Misschien heb je nog ook nog een bijdrage van de werkgever, die dan mogelijk vervalt.

• Jos

Ik denk ook dat Mark boft. Het voordeel zal er vooral in zitten dat hij voor vier kinderen (waarvan een dure standaardpakketpolis) geen premie meer hoeft te betalen.

Jos

• mark

Mensen

Bedankt.Toch nog voordeel. Ik heb trouwens nog rondgeneusd en het blijkt dat bijna iedereen met een particuliere polis erop vooruit gaat.

Het grootste probleem ligt dus bij mensen in het ziekenfonds.

In iedergeval heb ik net een aanbod gekregen van mijn verzekeraar ( Avero) en die van mijn vrouw ( Agis).

Ga ik eens lekker vergelijken

• maria

Inderdaad.: voor de ziektekosten van kinderen gaan we met z'n allen betalen.Dus ook de alleenstaanden die particulier verzekerd waren.Die gaan er nl fors op achteruit.

Maria

• HJV

http://www.zorgtoets.nl/vergelijkvoorwaarden.html

Voor alle verzekeringen

HJV

• Maisy

Er is toch niks mis aan met z'n allen betalen voor ziektenkosten? Was het maar waar dat dit zo ging. Nu betalen de mensen met het laagste inkomen, straks naar verhouding de meeste premie. Dit klopt van geen kanten. Het ziekenfonds is juist ooit opgericht om ervoor te zorgen dat iedereen, arm of rijk gebruik kon maken van de zorg die hij of zij nodig heeft. Natuurlijk is het goed als er voor iedereen een basisverzekering komt, maar dan wel op een manier dat de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen. Ik vind het werkelijk niet te geloven, dat in een welvarend land straks de mensen die oud , chronisch ziek en/of niet al te goed bedeeld zijn qua inkomen gewoon buiten de boot gaan vallen.