Zorg premie / zorgverzekeringswet (Zvw) icm eigen verzekering?

• Masaia

Beste allemaal,

Ik kom zojuist tot een wat vreemde ontdekking.

Misschien een hele domme vraag, maar op mijn salaris specificaties zie ik staan 6,9% zorgverzekeringswet (Zvw) met een aanzienlijk bedrag…

Nou vraag ik me af waar ik dit eigenlijk voor betaal. Ik betaal namelijk al jaren particulier een zorgverzekering aan mijn verzekeringsmaatschappij. Ook een substantieel bedrag. Als ik het allemaal eens optel, betaal ik dus nu aan ‘zorgverzekering’ voor mijn vrouw en mezelf bijna 450,= per maand…?!?

Of zie ik het verkeerd en is de ‘zorgverzekeringswet’ totaal iets anders???

Met vriendelijke groet,

Marc

• Simon Kabelfoon

Nee dat ziet u correct.

U betaalt een inkomensafhankelijk bedrag (die 6,9% tot een bepaald maximum), waarvoor u van uw werkgever weer een bruto-vergoeding ontvangt (staat ook op salarisstrook).

DAARNAAST betaalt u een nominaal bedrag voor de basisverzekering aan uw zorgverzekeraar en een nominaal bedrag voor eventuele aanvullende verzekeringen aan uw zorgverzekeraar.

• Masaia

Verrek… Ja, nou zie ik het. Ze hadden wat lettertjes kunnen besparen… Eerst wordt het bij m'n salaris opgeteld, en daarna er weer afgehaald. Maakt het er niet duidelijker op, maar och. Dan klopt het. :p

• Marc

Om het ingewikkeld te maken: de werkgever stort de werkgeversbijdrage bruto bij, waar de inkomensafhankelijke bijdrage op het netto inkomen wordt ingehouden. Je betaalt dus wel inkomstenbelasting over de werkgeversbijdrage. Reken maar uit hoeveel dat is bij een belastingpercentage van 42%.

• Masaia

Ja, het ‘klopt’ misschien wel… Maar het klopt niet… Persoonlijk zeg ik, ik betaal zelf ALLES voor mijn zorgverzekering. In principe zou die hele bijdrage dus gewoon NIET betaald moeten worden. Mijn gevoel zegt nog steeds: “Waar gaat dat geld nou precies naar toe?” (Ik moet maar zorgen gewoon heel rijk te worden, dan zou het me minder boeien…)

• Eric

Masaia Schreef:

——————————————————-

> Ja, het ‘klopt’ misschien wel… Maar het klopt

> niet… Persoonlijk zeg ik, ik betaal zelf ALLES

> voor mijn zorgverzekering. In principe zou die

> hele bijdrage dus gewoon NIET betaald moeten

> worden. Mijn gevoel zegt nog steeds: "Waar gaat

> dat geld nou precies naar toe?" (Ik moet maar

> zorgen gewoon heel rijk te worden, dan zou het me

> minder boeien…)

Waar dacht je dat het naar toe gaat ? De zorg moet ergens van betaald worden, dus…

En ik kan het je nog sterker vertellen; Je betaald ook nog eens 12,15% AWBZ premie via de eerste twee schijven van het belastingstelsel. Bij een inkomen van 30.000 of meer op jaarbasis betekent dat ook nog eens een dikke 300 euro per maand.

• Masaia

Ach ja, het is zoals het is… Iedereen heeft recht op goede zorg.

• Rolos

Beste Marc,

Je ziet het inderdaad verkeerd. ga even naar de volgende link http://www.leerwiki.nl/Wat_is_de_inkomensafhankelijke_bijdrage_zorgverzekeringswet_(ZVW) en hier wordt een duidelijke uitleg gegeven.

Even snel terzijde:je betaald over de zvw (6,9%) op je salarisstrook alleen de loonheffing. het bedrag wordt door de werkgever betaald aan de Belastingdienst. Je ziet namelijk onder de kop betalingen dat je het bedrag erbij krijgt maar onder de kop inhoudingen wordt het bedrag weer ingehouden. dus uiteindelijk nul, maar je betaald wel er loonbelasting over.

Zou zeggen voer de link in en er ontstaat duidelijkheid.

grt.,

rolos

• Sandert

Beste allemaal,

Ik begrijp uit het verhaal dat je op je loonstrook belast wordt met de ZVW premie en dat je die dan ook weer terugkrijgt op diezelfde loonstrook van je werkgever.

Ik heb het probleem dat ik geen werk heb en vanm mijn uitkering gaat normaal loonheffing af maar ook ZVW premie en die krijg ik niet terug van mijn werkgever omdat ik die niet heb.

Betekent dit nu dat ik alles zelf zal moeten betalen? Ik betaal ook al een maandelijkse premie van € 146,- aan mijn zorgverzekeraar. Houdt dit nu in dat ik zo'n slordige € 400,- voor 1 persoon per maand zal moeten betalen..?