invloed eigen risico op zorgverzekering premie

• Japie

Kan iemand mij uitleggen waarom als ik bijvoorbeeld Euro 95 per maand zou betalen voor een verzekering met geen eigen risico, er bij praktisch alle verzekeringen niet meer dan Euro 10 af gaat per maand als ik een eigen risico van Euro 300 neem.

Of wel, ik ga Euro 300 meer zelf betalen maar ik krijg maar Euro 120 per jaar korting.

Ik zie daar niet de logica van in.

Wat mis ik ?

• JP

Hoi Japie,

Er zit geen logica in de premie berekening, een premie komt tot stand na een grote rekensom met van verschillende onderdelen. Op deze site http://www.verzekering-premie.nl/zorgverzekering kun je gemakkelijk de basis premie's bekijken obv eigen risico.

Op dit moment staan de actuele prijzen er nog niet in, meer voorheen altijd wel.

Factoren die van invloed zijn op je premie (wat ik denk):

1. Partner

2. Kinderen

3. Collectiviteit

4. Gewenste dekkingen

5. En eventuele extra;s uiteraard zoals: bril, Vergoeding zwangerschap en bevalling, medische hulp buitenland etc

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

• Lisa

Waarom zou je een hoog eigen risico nemen als je verwacht dat je die 300 euro kosten toch gaat maken?

Als jij verwacht die kosten te maken, dan moet je geen eigen risico nemen, want dan kost het je alleen maar geld.

Als je toch nooit ziek bent of naar een arts gaat, en je verwacht dat voor volgend jaar ook, dan kies je wel voor een eigen risico. Als je aan het eind van het jaar dan inderdaad geen kosten hebt gemaakt, heb je mooi die 120 euro korting in je zak gestoken. Gok je mis en moet er toch een keer wat gebeuren, tja, dan ben je in verhouding duurder uit.

groeten van lisa

• Olivier

Als ik mijn eigen risico niet opmak word het resterend bedrag afgerekend in het volgend jaar?

• Simon Kabelfoon

Neen, eigen risico geldt per kalenderjaar.