Vrijstelling zorgverekering bij buitenlandse polis?

• borsjea

In nederland is het verplicht om een zorgverzekering te hebben.

Maar geldt deze verplichting voor Nederlandse polisen of is het ook toegestaan een buitenlandse polis te nemen die een volledige dekking bied in Nederland?

Mijn echtgenote is Braziliaanse, In Brazilie is de leeftijd van toetreding tot je verzekering bepalend voor de premie, mijn echtgenote is vanaf haar jeugd daar al nationaal verzekerd, met een kleine toeslag is deze polis ook internationaal.

• Just (JoHo)

Helaas biedt geen enkele buitenlandse polis vrijstelling. Voor zover ik weet is zelfs nog geen enkele grote internationale verzekeraar zo ver dat hun polis daarvoor vrijstelling zou geven. Het gaat namelijk niet alleen om de dekking, maar volledige deelname ook in (bv) het dragen van kosten. Er is dus inderdaad een Nederlandse basisdekking nodig.

Het CVZ - www.cvz.nl - zou hier overigens ook meer over kunnen melden.

Zij wordt, begrijp ik, verzekeringsplichting in Nederland? Of is dat niet juist?

Overigens heb ik ook lichte twijfel over de dekking van de Braziliaanse verzekering. dekt die verzekering echt volledig in het buitenland, of is het meer een buitenland dekking zoals de Nederlandse basisverzekering biedt, of een Nederlandse reisverzekering. Dat is toch een stuk beperkter, zeker als iemand hier langdurig gaat wonen.