uit dienst dus einde collectieve verzekering... mag ik overstappen?

• Debbie

Hallo,

Per 1 juni loopt mijn contract af bij mijn huidige werkgever.

Ik ben momenteel verzekerd bij VGZ met een collectieve verzekering via deze werkgever.

De vraag is nu of ik per 1 juni mag overstappen naar een andere verzekering?

Ik heb nog geen andere baan, dus de regel die geldt dat je mag overstappen na einde dienstverband mits de nieuwe werkgever ook een collectieve verzekering aanbiedt gaat niet op.

Alvast bedankt!

• Els

In dat geval weet ik het eigenlijk niet maar heb je geen vriend (of vriendin) waarmee je samenwoont waarbij je op de polis bij kan?

Vraag het anders bij de salarisadministratie, die moeten daar toch wel antwoord op kunnen geven.

• piet

Helaas, dit mag niet. Je zult een individuele polis aangeboden krijgen.

Deze valt dus wel duurder uit.

De zorgverzekeraars hebben onderling afgesproken dat je kan overstappen, alleen van collectief naar collectief.

Els schreef:

>

> In dat geval weet ik het eigenlijk niet maar heb je geen

> vriend (of vriendin) waarmee je samenwoont waarbij je op de

> polis bij kan?

> Vraag het anders bij de salarisadministratie, die moeten daar

> toch wel antwoord op kunnen geven.

• Debbie

Bedankt voor jullie antwoorden.

Ik stelde de vraag, omdat ik wat problemen met mijn zorgverzekeraar heb ivm onderzoeken in Belgie.

Vooraf hebben ze gezegd dat alles vergoed wordt, maar dat blijkt nu niet zo te zijn.

Op mijn vraag of ik terug kan komen naar nederland voor behandeling is het antwoord dat dat niet mogelijk is.

Ik moet dus in Belgie blijven voor verder onderzoek en behandeling.

Terwijl ik dat niet meer wil, om al het administratieve gedoe te voorkomen.

Overstappen naar een andere zorgverzekeraar leek mij nu een optie gezien mijn contract toch afloopt.

• Ronald

Beste allen,

Ik ervaar eenzelfde probleem. Ik heb ontslag genomen bij Werkgever per 1 maart. Ik had een basis en aanvullend pakket (C) met collectiviteitskorting via de werkgever. Ik heb geen nieuwe werkgever. Pakket C was aantrekkelijk omdat de werkgever hierbij een extra korting gaf bovenop de collectiviteitskorting.

Mijn oude werkgever zei dat de verzekering automatisch eindigde en dat ik zelf verantwoordelijk was voor het afsluiten van een nieuwe verzekering.

Maar nu ontvang ik van de verzekering een nota voor mijn basis en aanvullend pakket (C) ZONDER kortingen. De verzekeraar beweert inderdaad dat ik alleen mag overstappen van COLLECTIEF naar COLLECTIEF. Maar nu zit ik dus gedwongen vast aan een heel duur pakket (zonder kortingen) van 132 euro pm.

Eigenlijk wil ik gewoon een basispakket van 80 euro pm. Kan ik hier nog wat doen? Kan ik bijvoorbeeld pakket C opzeggen? Mag ik straks wel weer overstappen van INDIVIDUEEL (het pakket dat ik nu opgedrongen krijg) naar COLLECTIEF?

BVD

• Desiree

Je mag inderdaad alleen overstappen in de loop van een kalenderjaar als je van een collectieve polis naar een andere collectieve polis gaat. Je krijgt van je huidige verzekeraar een aanbod waarop je binnen 30 dagen moet reageren. Natuurlijk is het wel mogelijk je aanvullend pakket te wijzigen want je premie wijzigt immers. Reageer wel op tijd, anders kan dit laatste ook niet!

• Els

War heb je dan een mazzel, ik betaal meer per maand en ben ook collectief verzekerd.

Bedenk je wel als je een aanvullende verzekering opzegt, voor je het wijzigt je gezondheid (spreek uit ervaring), en krijg je de grootste moeite weer een aanvullende verzekering af te sluiten.