Weet iemand of het normaal is dat als je op je werk een ongelukje krijgt, je naar het ziekenhuis moet en uiteindelijk een rekening op je deurmat krijgt van 136 euri, en die dan zelf moet betalen????
Zou de werkgever daar niet voor moeten zorgen?
Dat is heel normaal. Het voorval wat ik nu ga beschrijven speelde zich af begin januari 2009.
Op een donderdagochtend fietste een TNT medewerkster met tassen van meer dan 30 Kg per stuk, terwijl een tas arbotechnisch maximaal 25 Kg mag wegen.
Tijdens het nemen van een krappe bocht verloor zij haar evenwicht en kwam tegen de leuning van een brug aan. Hieruit volgde in eerste instantie een ziekenhuisopname maar toen uit de foto's bleek dat het “alleen” maar een spierenen pezen kwestie was mocht ze weer naar huis. Er volgde een revalidatietraject met fysiotherapie en na 6 weken ziek thuis kwam een aanbod van TNT mbt arbeidstherapie.
Verder werden de te zware posttassen afgevoerd in een TNT auto en door de chaufeur en bijrijder alsnog bezorgt. De fiets van de postbezorger werd tegen de brugleunig achter gelaten en werd door haar partner later opgehaald.
De financiele conseqenties zijn: het eigen eigen risico dat betaald moet worden en de kosten van de therapeutische behandelingen omdat deze niet door de eigen ziektekostenverzekering gedekt werden. Verder kon sommige huishoudelijke taken niet gedaan worden zodat een hulp ingehuurd moest worden. Als je dit afzet tegen het loon wat een TNT postbezorger netto verdient (dat is een eerlijke vergelijking omdat zorgkosten en de huishoudelijke hulp ook van het netto salaris betaald moet worden) dan moet je 24 tot 28 maanden als postbezorger bij TNT werken om deze financieel te compenseren. En dan reken ik GEEN extra kosten mee want bv ook de fiets waarmee de post bezorgt moet worden is voor eigen rekening.
Maar het meest schokkende vond ik de uitleg over de afhandeling van TNT door de teamcoach. Het is geen verzuimongeval omdat het op de openbare weg plaats vond. De wegenverkeerswet gaat voor op de arbowetgeving. Het is dan geen meldingsplichtig ongeval meer wat bij de arbeidsinspectie gemeld moet worden en het hoeft ook niet in de wettelijk verplichte ongevalsregistratie opgenomen te worden.
Ik heb dit van nabij meegemaakt en ik vind het gewoon hufterig zoals door TNT met postbezorgers omgegeen wordt. De grenzen van de wet worden opgezocht en uitgemolken. Je moet financieel wel heel wanhopig zijn om voor deze werkgever te gaan werken.
Even nog wat proberen recht te zetten. In deze zaak die toch in de eerste plaats om geld gaat en zoals gewoonlijk moet ik dan zeggen: “Juist bij werkgevers als deze is een lidmaatschap van een vakbond een must”. Dit soort zaken moet een vakbond voor je uitvechten. Al wordt je daar bij je baas niet echt populair mee.
Dan die 30 Kg. Het is een fabeltje dat de arbwet hier iets over zegt. Deze wet noemt nergens gewichten. Echter dragen, verplaatsen ( incl duwen of trekken) van lasten mag geen schade opleveren aan de gezondheid van de betrokken werknemer. Punt uit.
De meldingsplicht ligt wel ingewikkeld. In wezen valt inderdaad dit onder het begrip speciale wet overrult de algemene wet. In dit geval is de Wegenverkeerswet de speciale wet. Een vrachtwagen chauffeur die laadt of lost valt op datmoment onder de Arbowet. Is hij verkeersdeelnemer lijkt mij dat ijk dan onder de wegenverkeerswet valt. Maar als ik TNT was zou ik dit ongeval gewoon registeren als arbeidsongeval en ook schriftelijk aan de AI melden.
Laat de AI dan maar schriftelijk bevestigen dat het niet onder de arbowet valt.
Peter de Leeuw
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?