verblijfplaats

• Vincent

Hallo,

Ik heb een vraag over hoe het zit met een vaste woon/verblijfplaats…

Ik ben vorige week terug gekomen uit Australie na 1 jaar daar gewerkt en gereisd te hebben, Op dit moment logeer ik tijdelijk bij mijn ouders en ben hard op zoek naar een eigen woning. Ik kan mij echter niret bij hen inschrijven aangezien zij in een senioren (huur)woning wonen. Kan ik mij nu wel opnieuw verzekeren bij een zorgverzekeringof moet je daarvoor ingeschreven staan bij een gemeente?

Alvast bedankt,

Vincent

• truus

@vincent,als je kan aantonen dat je werkt wordt je ook verzekerd als jij je nog niet kan inschrijven bij de gemeente.

• truus

ga naar www.happyrent.nl

• maria

Dat heeft niets te maken met werken of vaste verblijfplaats. Iedereen die in nederland woont is verplicht een basisverzekering af te sluiten.Zelfs daklozen.

En trouwens….wie denkt u dat er moet betalen als u plotsklaps in een ziekenhuis moet worden opgenomen? Inderdaad, uzelf. En die kosten zijn tegenwoordig niet mals.

Maria

• truus

@maria,iedereen die in nederland woont en in de basisregistratie geregistreert staan,die is verplicht de basisverzekering te hebben.Als men nog om de een of ander reden nog niet ingeschreven staan en een ziekenfondsverzekering wil afsluiten,dan is een werkgeversverklaring vereist om verzekerd te zijn.Iemand die werkt , heeft recht op een ziekenfondsverzekering.Daklozen moeten ook eerst ingeschreven staan bij een instelling,waardoor ze verzekerd kunnen worden.Alle zorgverzekeraars zijn aangesloten bij de basisregistratie.

• maria

Ik weet niet wat je bedoelt met “de basisregistratie”

Het ziekenfonds bestaat sinds drie jaar niet meer.

Iedereen die in nederland woont is wettelijk verplicht zelf een basisverzekering af te sluiten.Ook als hij niet werkt.En een werkgeversverklaring is daarvoor niet nodig.

Maria

• Just (JoHo)

Je moet “ingezetene” zijn van NL (en geen lasten buiten NL afdragen) of in NL lasten afdragen (en dan hoef je nog geeneens ingezetene te zijn). Het begrip ingezetene is echter niet zwart / wit. Een aantal verzekeraars bepalen ingezeteneschap aan de hand van een inschrijving bij het GBA (Gemeente). Dat is echter in sommige gevallen wat te kort door de bocht.

In bovenstaand geval is de terugkeer datum naar NL hoogstwaarschijnlijk de datum van ingang van de verzekeringsplicht. Dit is gisteren ook (telefonisch) bevestigd door een medewerker van het CVZ. Veel verzekeraars kunnen echter personen die niet staan ingeschreven vaak nauwelijks verwerken in hun systemen. Neem anders even contact op met het CVZ, voor advies hoe te handelen in jouw situatie, www.cvz.nl .

• truus

@maria,de GBA is de basisregistratie ,mischien is deze site wel wat voor wat informatie voor je www.gba.nl,je kan in nederland wonen ,maar ben je wel ingeschreven bij de gemeente?Eeen zorgverzekeraar kan iemand op basis daarvan niet verzekeren,maar wel als je belastinggeld afdraagt.Daklozen zullen ook niet verzekerd kunnen worden,al wonen ze in nederland,als ze ook geen inschrijfadres hebben.Daarom worden ze eerst ingeschreven bij een instelling voor daklozen,want dan kunnen ze aantonen dat dakloos zijn.Zonder deze procedure,geen zorgverzekering,m.a.w al bij de inschrijving zijn ze pas verplicht om een basisverzekering te hebben.groet