Omkoping artsen voor snellere zorg moet onmiddellijk stoppen

  • xc

    Omkoping artsen voor snellere zorg moet onmiddellijk stoppen

    13-11-2008 • SP-fractievoorzitter Agnes Kant wil dat er direct een einde wordt gemaakt aan de praktijken van het commerciële zorgbemiddelingsbureau Quality Medical Services.

    Het bureau garandeert tegen extra betaling voorkruipen op de wachtlijst en een snelle behandeling in een aantal Nederlandse ziekenhuizen, waaronder het Kennemer Gasthuis in Haarlem. In ruil daarvoor krijgen het ziekenhuis en de specialist samen een extraatje van 900 euro per patiënt.

    Kant: “Dit zorgt voor tweedeling en voorkruipzorg. Mensen met meer geld krijgen hierdoor een snellere behandeling dan mensen die niets kunnen missen, maar er mogelijk wel slechter aan toe zijn.”

    Volgens Kant is dit een rechtstreeks gevolg van de invoering van de marktwerking en van het nieuwe zorgstelsel. “Wie markt zaait moet niet verbaasd opkijken als we dergelijke uitwassen oogsten. We betalen allemaal zorgpremie, we willen er allemaal op kunnen vertrouwen dat we op tijd geholpen worden als we zorg nodig hebben. Dan kan het niet zo zijn dat wie nog wat extra betaalt sneller wordt geholpen.”

    Dat het Kennemer Gasthuis en haar artsen hieraan meewerken vindt Kant verwerpelijk: “Ziekenhuizen en artsen zich laten omkopen om mensen eerder te behandelen. Dit kan niet en dit mag niet. Wie het hardst zorg nodig heeft, moet het eerst geholpen moeten worden.”

    Agnes Kant heeft minister Klink van Volksgezondheid om in te grijpen. “Voor bepaalde behandelingen gelden maximum prijzen, dus daar mag een ziekenhuis geen extraatje van 900 euro bovenop ontvangen. Wettelijk mag het niet, maar vooral moreel gezien is het helemaal onaanvaardbaar.”

    Meer informatie:

    http://www.sp.nl/zorg/nieuwsberichten/6186/081113-omkoping_artsen_voor_snellere_zorg_moet_onmiddellijk_stoppen.html

  • ABS

    En wat als die artsen hiervoor gaan OVERWERKEN?

    Dan schaad het de andere patiënten dus niet.

    En sowieso werd er altijd al aan wachtlijstbemiddeling gedaan … zou dat echt niets extra's hebben gekost???

  • maria

    Menzis heeft momenteel een tv reclamecampagne om klanten te werven.En hoe doen ze dat? Jawel, door te schermen met wachtlijstbemiddeling :) Ik heb mevrouw Kant nog niet horen roepen dat dit oneerlijk is.

    Ik heb overigens begrepen dat de betreffende ingrepen gedaan worden buiten de normale werktijden. .En dat de medewerkers dan die tijd als overuren betaald krijgen waarvoor die extra betaling gebruikt wordt. Als dat inderdaad zo is vind ik dit een positief gevolg van de marktwerking: eindelijk wordt er in de ziekenhuizen weer eens wat langer gewerkt dan alleen op kantooruren. En de reguliere wachtlijsten worden er korter door.

    Maria

  • xc

    Het is niet te controleren of artsen en ondersteunend medisch personeel inderdaad meer gaan werken door deze regeling. Het is waarschijnlijker dat andere patiënten hierbij in de praktijk langer moeten wachten of minder goede zorg krijgen. Bovendien werken veel specialisten, chirurgen en huisartsen al te hard.

  • maria

    Nee. Sinds de zeventiger/tachtiger jaren is het direct ondersteunend personeel niet meer in directe dienst van de specialisten maar in dienst van de ziekenhuizen.

    Sindsdien zijn de specialisten meer en meer gedwongen zich te houden aan de werktijden van het personeel.Dikwijls willen ze zelf best een uurtje langer werken, maar omdat het personeel nu eenmaal om vijf uur naar huis moet, mag dat niet.Dat personeel moet dan nl.overuren maken en dat is “te duur”. Dat gebrek aan flexibele werktijden van het ondersteunend personeel is één van de belangrijke oorzaken van allerlei wachtlijsten.Het vreselijk harde werken door medisch specialisten , zeker in de kathegorale ziekenhuizen ,valt best mee.En de huisarts? Die is tegenwoordig na vijven niet meer bereikbaar.

    Maria

  • xc

    Als de situatie die jij beschrijft inderdaad klopt, zijn er rechtvaardiger manieren te verzinnen om die op te lossen denk ik, dan het het bevoordelen van patiënten die meer geld opleveren.

    maria schreef:

    >

    > Nee. Sinds de zeventiger/tachtiger jaren is het direct

    > ondersteunend personeel niet meer in directe dienst van de

    > specialisten maar in dienst van de ziekenhuizen.

    > Sindsdien zijn de specialisten meer en meer gedwongen zich

    > te houden aan de werktijden van het personeel.Dikwijls willen

    > ze zelf best een uurtje langer werken, maar omdat het

    > personeel nu eenmaal om vijf uur naar huis moet, mag dat

    > niet.Dat personeel moet dan nl.overuren maken en dat is "te

    > duur". Dat gebrek aan flexibele werktijden van het

    > ondersteunend personeel is één van de belangrijke oorzaken

    > van allerlei wachtlijsten.Het vreselijk harde werken door

    > medisch specialisten , zeker in de kathegorale ziekenhuizen

    > ,valt best mee.En de huisarts? Die is tegenwoordig na vijven

    > niet meer bereikbaar.

    > Maria