Kraamzorg in het basispakket

• Zilverspar

Ik snap niet dat kraamzorg in het basispakket zit, dit zou eigenlijk in een aanvullend pakket moeten zitten. Immers zwangerschap is geen ziekte maar een keuze van mensen.

Ik baal er van dat het in de basis zit eigenlijk. Voor dit alles was ik particulier verzekerd en zat het niet in mijn pakket (ik had een keuze pakket). Nu zit het er wel in en ik vind dat eigenlijk oneerlijk.

• Anne

Er zit wel meer in het basispakket waar ik nooit en te nimmer gebruik van ga maken. Maak je niet druk, je particuliere pakket zal vast duurder zijn geweest.

• Zilverspar

Hallo Anne,

Mijn particuliere pakket wa stukken goedkoper, ik kreeg een bijdrage van mijn werkgever. Ik was per maand zo'n 40 euro kwijt en dan had ik er een tandarts verzekering bij. Ik kreeg behoorlijk wat terug van mijn werkgever.

Dat er andere zaken in de basis zitten is me duidelijk, waar het me om gaat is dat iets wat niet ziekte gerelateerd is in de basis zit. Doe er dan iets in waar mensen niet om vragen wat er nu niet in zit.

• Anne

Tja, ik snap het punt niet hoor. Wanneer je bent bevallen heb je kraamzorg nodig, omdat je het lichamelijk zelf niet gaat redden. Wel ‘ziekte gerelateerd’ zoals je het noemde.

Doe er iets in waar mensen niet om vragen wat er nu niet in zit? Die snap ik even niet. W.s. doe er iets in wat er niet in zit en waar mensen wel om vragen.

En dan nog, zal het enkele euries zijn dat de premie omlaag zou gaan, het betreft echt geen tientje(s).

• maria

Een goede kraamzorg is in het belang van de volksgezondheid.Dat bespaart kostbare ziekenhuisopnames e.d. En de meeste nederlanders komen er een paar maal in hun leven mee in aanraking.Vandaar dat kraamzorg uit solidariteitsoverwegingen in het basispakket zit.En ik denk dat dit nog geen 10 cent per verzekerde per jaar kost.Per slot zitten er wel meer dingen in het basispakket waarvan je kunt zeggen dat het eigenlijk preventieve zorg is.Zoals bijvoorbeeld de pil en tandheelkunde voor kinderen.

Maria

• Zilverspar

Dag Maria

Dat is mss wel zo maar het is voor mij gevoelsmatig, maar idd tandartskosten tot 22 jaar wel in de basis is ook best apart te noemen. Maar ik las ook dat kraamzorg niet onder eigen risico valt, evenals de huisartsconsulten. Dit vind ik wel heel erg vreemd eigenlijk. Wat maakt kraamzorg zoveel bijzonderder dan andere zaken uit het basispakket. Ik blijf dit een vreemde ontwikkeling vinden……

Inge

• maria

Kraamzorg is met de huisartsenzorg de meest basale medische zorg die er is.En het is m.i. een goede zaak dat in ons land die basale medische zorg voor iedereen zonder financiele belemmering toegankelijk is.

Maria.

• maria

Ik heb dit fout beantwoord, het zit zó: Je moet de verloskundige zien als een eerstelijns zorgverlener net als de huisarts.

Het is niet de kraamzorg die in het basispakket zit, maar de verloskundige hulp plus een pakket verbandmaterialen e.d. dat nodig is bij het doen van een bevalling aan huis.

Voor kraamzorg moet een eigen bijdrage worden betaald net als bij de thuiszorg.

Een huisarts krijgt een jaarlijks abonnementsgeld per ingeschreven verzekerde voor dit soort materialen.Een verloskundige krijgt dat niet.

Maria

• Maisy

Ja, je kunt kraamzorg er ook uit halen, dan gaat iedereen in het ziekenhuis bevallen en moet daar dan ook een paar dagen blijven, zo iets als in de VS. Dan wordt het vast een stuk goedkoper allemaal.

• Anne

Ook wanneer je in het ziekenhuis bevalt voorkom je dit niet. Ook dan heb je verloskundigehulp en verbandmiddelen nodig.