niet verzekerd

• Chippy

Wat gebeurd er in de volgende situatie;

GGd komt naar huis vanwege melding. Vervolgens komt een week later psychiater langs van psychiatrische instelling. Vervolgens ga ik naar psychiatrische instelling en hier wordt geconcludeerd dat er niets aan de hand is en er geen RM of IBS komt en dossier vernietigd wordt. Ik heb vantevoren gemeld dat er niets aan de hand is en dit alles is gebaseerd op verklaringen van een derde met een belang daarbij (ex partner).

OP dit moment ben ik niet verzekerd, doet er niet toe waarom niet.

AL deze hulpverleners proberen hun uren te declareren bij mijn zorgverzekering, die ik dus niet heb.

Wie betaalt dit en als ik hiervoor aansprakelijk gesteld wordt is het dan niet vreemd dat ik nergens om gevraagd ben en mij dit opgedrongen wordt.

Alvast bedankt.

• Simon Kabelfoon

In het algemeen geldt, dat de “opdrachtgever” (uw ex-partner?) betaalt.

Maar blijkbaar heeft u de “aangeboden” hulp WEL geaccepteerd (u bent op zijn minst zelf naar de psychiater geweest) en dan lijkt het me ook, dat de hulp die u geeft geaccepteerd of zelf (achteraf ten onrechte) heeft bezocht ook door u dient te worden betaald.

• Chippy

Dit is niet het geval, de psychiater en ggd hebben mij te kennen gegeven dat zij hun uren declareren bij mij zorgverzekering (die ik niet heb).

Ik heb geen hulp geaccepteerd, zelfs gemeld dat ik never nooit mee zou werken. Ik ben naar het verpleeghuis gegaan om mijn dossier in te zien en te copieeren. Ik wist namelijk niet eens wat er precies verklaard was.

Dus nogmaals, wat gebeurd er nu ik niet verzekerd ben en er wel uren gedeclareerd gaan worden, komt dit geheel voor mijn rekening ?

En hoe is het mogelijk dat maar liefst 4 hulpverleners (ggd, psychiater, huisarts) allemaal uren maken zonder dat ik er iets vanaf weet (nu wel) zonder mijn toestemming. Ik sta nu geregistreerd als psych. patient, dit wordt naar verluid centraal opgeslagen dus zie ik dit als een vorm van schade want ik heb nu een pscychiatrisch verleden terwijl het dossier al vernietigd is "duidelijk is dat er niets aan de hand is (volgens psychiater).

• theo

Je bent wel verzekerd,maar wil blijkbaar niet betalen. Kortom je bent een wanbetaler. De belastingdienst zal beslag gaan leggen op je loon.

Immers iedereen is verplicht zich te verzekeren.

• Chippy

Vind ik allemaal best THeo mij gaat het erom dat ik een ggd-er naar jouw huis kan sturen met in zijn kielzog een psychiater. Dan moet jij meewerken want anders dreigt er gedwongen opname. De uren die hieraan worden besteed boekt deze psychiater op jouw zorgverzekering. UIteindleijk blijkt er niets aan de hand te zijn maar jij hebt wel een registratie bij de Zorgverzekering als “risicogeval” en je premie gaat mogelijk omhoog.

Kan jou ook gebeuren en je doet er niets aan.

• maria

Ja, die rekening voor het onderzoek door de psychiater is terecht. Een arts mag in situaties waarin niet duidelijk is of de patient in staat is zelf daarover te oordelen een onderzoek doen in het belang van de patient.Als iemand die een auto-ongeval heeft, door een arts wordt onderzocht waarbij blijkt dat er niets aan de hand is, moet ook dat onderzoek door de zorgverzekering betaald worden.

Zeker bij psychiatrische patienten kan het voorkomen dat zo'n onderzoek moet worden gedaan, ook al vindt de patient dat zelf niet nodig.In uw geval is er dus een melding geweest, waarop de psychiater een onderzoek heeft gedaan omdat hij dat in uw belang vond. Hij kon niet achter zijn bureau zien dat er niets aan de hand was! En de nota voor dat onderzoek wordt door de zorgverzekering betaald.

Dat u niet voor ziektekosten verzekerd bent, is dat op zichzelf al niet een beetje gek?

De basisverzekering is voor iedereen toegankelijk, ongeacht zijn medische voorgeschiedenis.. En de premie wordt hierdoor niet hoger.

Maria

• Chippy

Nogmaals ik ben geen psychiatrisch patient, ben dat ook nooit geweest, maar blijkbaar kun je zo wel bij je verzekering geregistreerd worden door een derde.

Dat zou dus betekenen dat ik ervoor kan zorgen dat jij bij je zorgverzekering geregistreerd wordt als risicogeval.

Ik stuur de ggd op je af omdat ik zeg dat je van het dak wil springen, zij komen met een psychiater. Deze boekt zijn uren op jouw verzekering en jij mag in de toekomst een hogere premie betalen of wordt in de toekomst wie zal het zeggen moeilijker geaccepteerd.

ALs je aangifte wil doen bij de politie van de melder wordt er gezegd dat ik niet kan aantonen dat de melding vals is want hoe bewijs je dat je niet depri bent ?

• maria

Nogmaals:voor de basisverzekering zijn de zorgverzekeringsmaatschappijen verplicht iedereen aan te nemen, ongeacht zijn medische voorgeschiedenis.En dit zal ook altijd zo blijven, want het is de grondslag voor onze algemene zorgverzekering.En als je dan een aanvullende verzekering wilt voor bv tandheelkundige zorg, zal die verzekering je heus niet op grond van een dergelijk incident afwijzen.

Je hoeft je dus wat dit betreft niet ongerust te maken.Je moet je m.i. meer ongerust maken over de financiele gevolgen van het feit dat je momenteel onverzekerd bent!

Maria

• theo

OK Er spelen twee zaken.

1) Er is een melding gemaakt dat je psychiatrische hulp nodig had.

Men heeft dat gecheckt en je blijkt gewoon gezond te zijn. Je dossier is vernietigd, zoals je zegt en er is dus ook niets aan de hand.

Omdat je dossier vernietigd is, is er ook geen registratie meer.

2) Wie gaat dat betalen? Antwoord : Jouw zorg verzekering. Immers je bent verplicht verzekerd.

Dat je de premie niet betaald, doet hier niets van af. Je zult nu te boek staan als wanbetaler ( wellicht nu BKR registratie). De overheid zal alle middelen gebruiken om het geld van je te vorderen.

Omdat je te boek staat als wanbetaler, zul je problemen kunnen krijgen met verschillende leningen, die je in de toekomst zal willen afsluiten ( bv hypotheek).

• David de Graaf

Beste mede discussiegenoten,

Bij alles wat misgaat komt de vraag: wie zal dat betalen.

Vraag 1

De patient moet verplicht verzekerd zijn, maar als de opdrachtgever iemand anders is hoe zit het dan? Gevoelsmatig voelt dat aan als iemand die een abonnement op bv de Telegraaf afsluit en deze incluis rekening naar een ander laat sturen. Die ander heeft daar nooit om gevraagt, laat staan toestemming gegeven.

Vraag 2

Hoe zit het bijvoorbeeld met deze zaak als Chippy wel verzekerd is. Heeft hij dan te maken met een eigen risico en zo ja kan dit dan verhaald worden op de rancuneuze ex-partner.

Vraag 3

Als verhaal van de eigen bijdrage mogelijk is, is het dan ook mogelijk om de gehele rekening te verhalen omdat hij op basis van leugens van zijn ex deze kosten heeft moeten maken? Als zij dat niet had gedaan dan waren er ook geen kosten geweest en werd chippy ook niet bezwaard met een psychiatrisch dossier.