Wanbetaling

• Threepwood

Beste lezer,

Het volgende is de situatie:

- iemand is geroyeerd bent door wanbetaling en is enige tijd niet verplicht verzekerd geweest voor de Zorgverzekeringswet, maar wilt zich weer aanmelden;

- de verzekeraar weigert hem;

- hij heeft nog veel schulden en kan de basisverzekering niet betalen;

- schuldsanering is niet mogelijk (niet door criminele activiteiten oid).

Vragen:

- kan een zorgverzekeraar ondanks acceptatieplicht weigeren?

- wie is verantwoordelijk voor het innen van die 130% premie en boete over de afgelopen periode?

- wat gebeurt er wanneer je alsnog de premie (en boete) niet kunt betalen door schulden?

Ik ben heel benieuwd naar de antwoorden.

Alvast bedankt, Threepwood.

• Simon H.

- Nee, de verzekeraar is verplicht te accepteren. De verzekeraar die de verzekering heeft beëindigd ivm wanbetaling is vijf jaar ontheven van de acceptatieplicht. Hij kan dus niet naar zijn oude verzekeraar terugkeren.

- De nieuwe verzekeraar is verantwoordelijk voor het innen van de boete

- De nieuwe verzekeraar zal de verzekering na verloop van tijd beëindigen wegens wanbetaling en wellicht de achterstallige premies via een incassobureau of de rechter trachten te incasseren.

• Threepwood

Bedankt Simon H.,

Weet je (of iemand) ook of er een vangnet is voor mensen die hun premie niet kunnen betalen?

Het betreft hier iemand die eigenlijk dringende tandheelkundige hulp nodig heeft, waarvan ik nu niet kan zeggen of dat door een tandarts, of kaakchirurg zou moeten gebeuren. In het laatste geval is het geloof ik wel gedekt onder de basis.

Alvast bedankt.