stage in londen

• Simon Kabelfoon

Wanneer ik het goed lees…… basisverzekering eruit.

Misschien WEL een aanvullende reisverzekering regelen, omdat Nationale Health Service wellicht niet in alle medische kosten voorziet.

• Just (JoHo)

Hallo Yvonne,

Indien hij aldaar werkt (>3 maanden) en “verplicht” is verzekerd (NHS), dan hoeft hij over die periode niet verzekerd te zijn in NL. In praktijk gaat het vaak op 1 van de volgende 2 manieren:

1) Vooraf opzeggen op basis van werkzaamheden / contract. Waarschijnlijk schrijft hij zich ook uit bij de gemeente, vanwege de werkzaamheden aldaar, woning, en evt ook inschrijving NHS.

2) Achteraf papieren toesturen en restitutie vragen over de betreffende periode. Papieren mbt: werk, loonstrook, inschrijving NHS.

Let er inderdaad ook op dat bij het opzeggen van de zorgverzekering er ook (tijdelijk) geen recht op zorgtoeslag bestaat. En probeer inderdaad vooraf duidelijkheid te krijgen over de juiste procedure, zodat er achteraf geen “gedonder” ontstaat.

Indien er geen verzekering in NL loopt, dan is het (ondanks dekking NHS) toch wel weer verstandig een reisverzekering af te sluiten. Denk aan dekking van kosten die:

- niet / deels door NHS worden gedekt

- kosten evt repatriering naar NL vanwege medische redenen

- kosten evt repatriering naar NL vanwege overlijden

- kosten evt repatriering naar NL vanwege familie-omstandigheden

- overkomst familie bij ernstige ziekte / ongeval

- etc

Een reguliere (doorlopende) reisverzekering voldoet iha niet, als er in NL geen ziektekostenverzekering loopt (en ook niet als hij is uitgeschreven bij de gemeente). Een uitgebreidere variant is dan wenselijk.

ps Ik ben de Just waar Simon het over had ;-)

Vreemd dat er geen reactie is gekomen van ons - ik heb even nagezocht maar kon ook geen mail vinden op die naam - vermoedelijk is er dus iets misgegaan - excuses.

• yvonne

Dag Just

Bedankt voor je reactie. Ik heb op 31 mei een mail gestuurd naar info@joho.nl.

Misschien is dat niet het goede adres en heb je het daarom niet gekregen.

as vrijdag gaat onze zoon al weg, het wordt dus nu echt kort dag. Hij blijft wel ingeschreven staan in onze woonplaats omdat het voor nederlandse begrippen een stage is. Hij krijgt dus ook gewoon een uitwonende bijdrage in de studiekosten en inderdaad zijn zorgbijdrage.

Ik ga dus maar voor optie 2. Houd hem gewoon in de zorgverz. en proberen na afloop wat terug te krijgen.

Misschien dat ik tegen die tijd je hulp nog een keer nodig heb.

vr. groet Yvonne