18 jaar en buitenland

• muisje

mijn zoon wordt over 4 weken 18 jaar. de zorgverzekering heeft een brief gestuurd dat hij vanaf 1 juli premie moet gaan betalen en dat wanneer hij niks laat horen hij automiatisch is verzekerd bij hun. Per 1 augustus wilt hij in duitsland gaan werken. hij gaat daar ook wonen en betaald dus premie voor een ziektekosteverzekering daar. de ziektekostenverzekering hier wil hij per 1 juli opzeggen. dit kan omdat hij 18 jaar wordt en recht heb om over te stappen naar een ander. hij wilt zich wel ingeschreven laten staan bij de GBA. Kan hij hier geen problemen mee krijgen m.i.v.zorgverzekeringsplicht. Zoals ik het nagekeken hebt loopt hij een risico wanneer hij terugkomt en een nieuwe verzekering hier wilt afsluiten hij over de periode dat hij hier niet verzekerd was 130% boete moet betalen. Maar hij kan dus bij terugkomst wel aantonen dat hij in duitsland gewerkt heeft en premie daar betaald heeft.

Volgens mij moet je je uitlaten schrijven bij het GBA als je langer dan 8 maanden weggaat. Hoe lang hij precies wegblijft weet hij niet. Misschien 6 maanden of 12 maanden maar misschien ook wel langer. As hij zich laat uitschrijven loopt hij geen problemen met de zorgplicht. Maar wel als hij binnen 12 maanden terugkomt.

Moet hij dan wel over de periode dat hij weg was betalen??

ook heb ik iets gevonden dat als je langer dan 3 maanden in het buitenland werkt je hier ook geen basisverzekeringsplicht hebt. Maar kan je je dan wel ingeschreven laten staan??

Wie heeft hier ervaring mee??

• Just (JoHo)

In principe hoeft (MAG!) hij GEEN zorgverzekering in NL hebben, als hij 3 maanden of langer in Duitsland werkt, en evt. ook verzekeringsplichtig is aldaar.

Uitschrijven en “eerder” terugkomen is nooit een probleem in dergelijke situaties. Niemand kan alles voorzien in de toekomst.

Op zich is het het meest logisch dat hij zich uitschrijft in NL, en inschrijft in DU, indien hij daar gaat werken. Niet eens zozeer ivm de zorgverzekering, als ook wel ivm de belastingdienst (hier en in DU).

Wat betreft de zorgverzekering: laat hem voor de zekerheid wel alles bewaren wat te maken heeft met werk aldaar (contract, loonstrook) en verzekeringsbewijzen uit Duitsland.

Hij moet er eigenlijk alleen op letten dat hij niet ingeschreven staat in NL, EN geen inkomsten heeft aldaar; dan is hij namelijk in principe gewoon weer verzekeringsplichtig in NL.

Ook moet hij zich eigenlijk ook gewoon per 1 juli verzekeren. Pas vanaf 1 augustus (aanvang werk), of eventueel op het moment van uitschrijving, mag de verzekering worden gestopt.

• muisje

Kan je dit uitleggen wat je hiermee bedoelt:

Hij moet er eigenlijk alleen op letten dat hij niet ingeschreven staat in NL, EN geen inkomsten heeft aldaar; dan is hij namelijk in principe gewoon weer verzekeringsplichtig in NL.

inkomsten heeft hij in NL niet. hij is altijd naar school gegaan en heeft geen bijbaantje ofzo gehad. Hij is nu klaar met school en ga in duitsland werken en heeft dus inkomsten daar. Hij heeft ook geen studiebeurs ofzo in NL gehad.

• Just (JoHo)

>>Kan je dit uitleggen wat je hiermee bedoelt: Hij moet er eigenlijk alleen

>>op letten dat hij niet ingeschreven staat in NL, EN geen inkomsten heeft

>>aldaar; dan is hij namelijk in principe gewoon weer verzekeringsplichtig in NL.

Kleine correctie: indien hij WEL weer ingeschreven is in NL (en inderdaad geen inkomsten aldaar), dan is hij hier weer verzekeringsplichtig.

>>inkomsten heeft hij in NL niet. hij is altijd naar school gegaan en heeft

>>geen bijbaantje ofzo gehad. Hij is nu klaar met school en ga in duitsland

>>werken en heeft dus inkomsten daar. Hij heeft ook geen studiebeurs ofzo

>>in NL gehad.

Dat is een “eenvoudige” situatie, niet verzekeringsplichtig in NL. In hoeverre hij daar een verzekering MOET afsluiten (net zoals de verzekeringsplicht in NL, of het vroegere ziekenfonds), durf ik niet zeggen. Soms kan het voordelig zijn via NL een internationale verzekering af te sluiten, met het voordeel dat het mogelijk goedkoper is, en dat hij naar wens ook in NL van de zorg gebruik kan maken, maar dat hangt dus af van de lokale regels of dat mogelijk is of niet.

• muisje

dus jij denkt als hij in NL ingeschreven bij het GBA blijft staan en in DL inkomsten heeft en een ziekenfonds afsluit hij niet in de problemen komt.

ook niet als hij na een tijdje terug komt. Kunnen ze dan niet zeggen: O maar jij heb al die tijd geen zorgverzekering gehad dus jij moet 130% boete betalen.

bij het cvz.nl“ opleggen bestuurlijke boete” maar volgens mij gaat dit meer over mensen die hier een uitkering hebben en in buitenland wonen.

• Just (JoHo)

Indien iemand ONTERECHT niet was verzekerd, dan volgt er een boete. Maar mede in verband met Europeesche regelgeving hoeft je je (binnen de EU) gelukkig niet verplicht dubbel te verzekeren.

• muisje

nou ik ben nu al heel wat wijzer geworden.

ik ga er vanuit dat het allemaal goed komt. in ieder geval zoveel mogelijk papieren bewaren dat als hij in de toekomst zich weer in NL vestigt, hij het .e.e.a. aan kan tonen.

In ieder geval hartelijk dank

• sjococo

Uw zoon mag bij iedere Nederlandse zorgverzekeraar een zorgverzekering afsluiten m.i.v. 1 Juli. Hij hoeft zich niet bij Uw zorgverzekeraar aan te melden. Strikt genomen mag er ook geen stilzwijgende overgang van medeverzekerd zijn op Uw verzekering naar een zelfstandige verzekering bij dezelfde verzekeraar zijn.

Indien Uw zoon met grote regelmaat naar huis komt in Nederland, dan zou hij wellicht ook als grensarbeider kunnen worden gezien als de werkgever niet al te ver in Duitsland is. Hij kan dan ook in Nederland verzekerd zijn bij een zorgverzekeraar naar keuze. Hij moet dan alleen een Krankenkasse in Duitsland nemen voor zijn zorgverzekering en deze met een E106 formulier de administratieve afwikkeling met de Nederlandse zorgverzekeraar laten verzorgen. Deze oplossing is het beste indien Uw zoon zijn zorg voornamelijk in Nederland afneemt. Dit heeft ook voordelen. Hij blijft in Nederland ingeschreven in GBA en dus bouwt hij ook 2% AOW op voor ieder jaar dat hij Nederlandse ingezetene is, wellicht een vrijwillige bijdrage betalen i.v.m buitenlands inkomen.

Gaat hij diep Duitsland in, dan wordt grensarbeider een beetje lastiger en zal wel in Duitsland een zorgverzekering bij een Krankenkasse afgesloten moeten worden en uitschrijven uit GBA en verlies van 2% AOW opbouw per jaar, tenzij vrijwillige verzekering daarvoor aangegaan.

Meer info:

http://www.svb.nl en dan speciaal Bureau voor Duitse Zaken

http://www.joho.nl de site van Just

http://www.belastingdienst.nl

http://www.ikk.de een van de vele Krankenkassen in Duitsland. Er is AOK en vele anderen waarvan ik de naam niet ken.

Het is best lastig om in NL ingeschreven te staan en dan diep in Duitsland te gaan werken en wonen en daar belasting en zorgverzekering te hebben. Dit kan eigenlijk niet, dus vroeg of laat komen daar problemen van, indien je het niet goed aanpakt.