mijn zoon wordt over 4 weken 18 jaar. de zorgverzekering heeft een brief gestuurd dat hij vanaf 1 juli premie moet gaan betalen en dat wanneer hij niks laat horen hij automiatisch is verzekerd bij hun. Per 1 augustus wilt hij in duitsland gaan werken. hij gaat daar ook wonen en betaald dus premie voor een ziektekosteverzekering daar. de ziektekostenverzekering hier wil hij per 1 juli opzeggen. dit kan omdat hij 18 jaar wordt en recht heb om over te stappen naar een ander. hij wilt zich wel ingeschreven laten staan bij de GBA. Kan hij hier geen problemen mee krijgen m.i.v.zorgverzekeringsplicht. Zoals ik het nagekeken hebt loopt hij een risico wanneer hij terugkomt en een nieuwe verzekering hier wilt afsluiten hij over de periode dat hij hier niet verzekerd was 130% boete moet betalen. Maar hij kan dus bij terugkomst wel aantonen dat hij in duitsland gewerkt heeft en premie daar betaald heeft.
Volgens mij moet je je uitlaten schrijven bij het GBA als je langer dan 8 maanden weggaat. Hoe lang hij precies wegblijft weet hij niet. Misschien 6 maanden of 12 maanden maar misschien ook wel langer. As hij zich laat uitschrijven loopt hij geen problemen met de zorgplicht. Maar wel als hij binnen 12 maanden terugkomt.
Moet hij dan wel over de periode dat hij weg was betalen??
ook heb ik iets gevonden dat als je langer dan 3 maanden in het buitenland werkt je hier ook geen basisverzekeringsplicht hebt. Maar kan je je dan wel ingeschreven laten staan??
Wie heeft hier ervaring mee??