eigen risico

• Denise

Hallo,

Ik heb een vraagje betreft eigen risico.

Gisteren was ik op een verjaardag en daar vertelde iemand dat hij een brief had gehad van de zorgverzekering dat er volgende maand 150 euro extra van zijn bank rekening wordt gehaald ivm eigen risico.

Hij vertelde ook dat iedereen dat moet gaan betalen.

Ik weet wel dat als je ziektenkosten maakt dat je tot een bedrag van 150 euro zelf moet betalen maar niet dat er volgende maand zo even 150 extra wordt af gehaald van je rekening.

Hebben meerdere zo brief al ontvangen ??

En is dat inderdaad zo.

Mvgr

Denise

• maria

Als die persoon aan de verzekering een machtiging tot afschrijving heeft gegeven(bv. voor maandelijkse afschrijving van de premie) is dat mogelijk.Immers, die verzekering heeft kennelijk inmiddels een declaratie van een zorgverlener voor die persoon betaald die 150 euro of meer was en “haalt” zijn geld nu terug.De energieleverancier doet dat ook. Mijn zorgverzekering heeft geen machtiging tot afschrijving en stuurt me een nota voor die eerste 150 euro die ik binnen twee weken moet betalen.

Maria

• Frans Rutten

Belachelijk dat dit niet in termijnen kan! Mijn kinderen zijn studenten, die kunnen die 150 euro in een keer helemaal niet missen.Ze leggen nu voor volgend jaar elke maand 10 euro weg op een spaarrekening.

Ook een oude kennis van me die moet rondkomen van een klein AOW-tje kwam ernstig in de problemen omdat hij het bedrag niet in termijnen mocht aflossen! :(

• anne

Maria,

Lopen hier niet twee dingen door elkaar? Die 150 euro is de vaste eigen risico die iedere Nederlander betaalt als ik het goed lees uit de vraagstelling. Volgens mij doel jij op het teveel uitbetaalde schade ivm een niet 100% dekking. In het laatste geval haalt de verzekeraar zijn eigen geld terug, omdat er nou eenmaal geen verzekering is afgesloten voor een volledige dekking.

Of zit ik er helemaal naast?

Gr, Anne

• maria

De verzekerde moet bij gebruikmaking van de zorg de eerste 150 euro zelf betalen.(huisarts uitgezonderd) Wie geen zorg gebruikt hoeft die 150 euro niet te betalen.

Apotheker en ziekenhuis declareren rechtstreeks bij de ziektekostenverzekering. Deze betaalt en verhaalt de eerste 150 euro vervolgens op de verzekerde.

Mijn verzekering heeft van mij geen machtiging tot automatische afschrijving van mijn bankrekening en stuurde mij dus een rekening waarbij ik verzocht werd deze binnen twee weken te betalen.

.Maar als verzekerden een machtiging hebben gegeven voor automatische afschrijving van hun maandelijkse premie, doen ze het blijkbaar op de manier die hierboven wordt beschreven en die bijvoorbeeld het energiebedrijf ook hanteert.Het is dus een bedrag dat al is voorgeschoten door de verzekering.En ze kondigen dat blijkbaar keurig een maand tevoren aan.Verzekerden kunnen dit al weten zodra ze zorg gebruiken.Ik ken mensen die al vanaf september, toen dit bekend werd, geld opzij hebben gelegd omdat ze toen al wisten dat ze die 150 euro sowieso zoude moeten betalen.

Maria

• anne

Maria,

Ik dacht dat jij het over teveel uitgekeerde schade sprak dat terug wordt gehaald, maar blijkbaar niet dus.

Persoonlijk vind ik het niet vreemd dat er geen termijnen worden gehanteerd zoals Fransje aangeeft. Je koopt zorg en weet dat je daar E150 voor moet betalen. Het is voor de maatschappijen niet te doen om iedereen de gelegenheid te geven dit in termijnen te laten betalen.

Gr, Anne

• maria

Nee, voor mezelf vind ik dat ook niet vreemd.Als je een wasmachine koopt, moet je hem ook contant betalen.En als je hem in termijnen betaalt, kost je dat rente.

Maar er zijn in nederland nu eemaal heel veel mensen met een klein inkomen, die niet zomaar 150 euro op hun rekening hebben en die er ook niet tevoren aan hebben gedacht dat ze die toch zouden moeten betalen.Ik denk dat betere voorlichting van de kant van de verzekeringsmaatschappijen bij het afsluiten/verlengen van de polis dan ook wel op z'n plaats was geweest.

Maria

• anne

Helemaal mee eens Maria. Ook over de teveel uitgekeerde schade en no-claim had beter gecommuniceerd kunnen worden. om in 2008 nog een rekening over 2006 (!) te krijgen is pittig voor veel mensen denk ik. Ook in die situatie weten ze dat er nog een rekening voor zou komen, maar niet iedereen heeft dit op het netvlies.

• tika

Ze hadden het gewoon net zo goed per maand bij de premie kunnen doen.

Het is toch ook gewoon een overkapte premieverhoging en nu maar zeuren straks dat er zoveel wan betalers zijn ……………mensen hebben het gewoon niet.

Weet wel zeker dat de rekeningen onderweg zijn omdat ze ook weten dat het vakantiegeld tijd is

• anne

Het is een van overheidswegen opgelegde regeling, niet een verkapte premieverhoging die de verzekeraars hebben bedacht / opgelegd. Dat er rekeningen verstuurd worden in de maand waar vakantiegeld wordt uitgekeerd vind ik alleen maar goed nagedacht en niet als iets negatiefs.