hoe te verzekeren

• jan

Beste lezers,

De volgende situatie doet zich voor:

Vriendin van mijn zoon is Duitse en studeert in Nederland. Ze is voor zorg verzekerd in Duitsland, en gaat ook voor, b.v. de halfjaarlijkse controle naar de tandarts, naar een tandarts in Duitsland.

Ze heeft hier een vast woonadres, huurt een flatje, krijgt huursusidie, enz.

Nu gaat ze, vanwege haar studie, deeltijds werken, en krijgt een contract.

Moet zij zich nu ook laten inschrijven bij een zorgverzekeraar hier in Nederland????, of kan ze zich beroepen op haar Duitse zorgverzekering?????

Dankend voor de te nemen moeite, en mogelijke antwoorden, verblijf ik met vriendelijke groet,

jan

• Simon H.

Zij is Nederlands ingezetene en Nederlands belastingplichtige; en daarmee verplicht verzekerd in Nederland. Dit was ze overigens al vanaf het moment dat ze zich inschreef in Nederland!

Als haar Duitse verzekering ook verplicht is dan is de situatie anders, maar daar ga ik nu even niet van uit.

Ze moet zich zo snel mogelijk aanmelden bij een Nederlandse zorgverzekeraar, en daarbij netjes melden dat ze zich niet eerder heeft aangemeld vanwege de Duitse verzekering (kopie polisblad meesturen).

En meteen zorgtoeslag aanvragen.

• Just

Indien ze nog geen 30 jaar was, was ze nog NIET verplicht verzekerd voor de Nederlandse zorgverzekering, vanwege tijdelijk verblijf ivm studie in NL. Met haar (mogelijk verplichte) Duitse verzekering had ze zich kunnen aanmelden in NL, om ook hier gebruik te kunnen maken van zorg, voor rekening van de Duitse zorgverzekering (E-formulier).

Nu ze gaat werken (ik neem aan voor minimaal ene paar maanden, en wit betaald), en waarschijnlijk in Duitsland geen werk / inkomsten heeft, zal ze zich in NL kunnen / moeten verzekeren, ingaande datum start werk / inkomen. Vanzelfsprekend hoeft ze niet dubbel verzekerd te zijn (voordeeltje van EU …), en kan ze haar verzekering in Du. stopzetten. Omdat ze hier is ingeschreven kan ze zich niet in Du. aanmelden om ook daar de volledige zorg te kunnen genieten. Wel natuurlijk dekking aldaar voor de spoedeisende zorg.