acceptatie nieuwe verz is automatisch uitschrijving oude?

• Elmootje

Mijn vader was vorig jaar bij Menzis verzekerd. Nu is hij per 1 jan. 2008 verzekerd bij Zilveren Kruis. Alleen zegt Menzis dat ze de uitschrijving die ZK heeft doorgegeven niet hebben uitgevoerd omdat hij een achterstand zou hebben gehad. Nu moeten we een klachtenformulier invullen met het verzoek hem alsnog per 1/1 uit te schrijven. Mocht de klachtenafdeling daar niet mee akkoord gaan, dan moet ZK hem weer uitschrijven en moet hij nog een jaar bij Menzis verzekerd blijven. Zo wordt het ons verteld door Menzis. Maar als iemand per 1 jan verzekerd is bij een andere maatschappij, en daar zelfs een polis van heeft, betekent dat dan niet dat Menzis hem heeft vrijgegeven of iets dergelijks?? Het lijkt mij toch dat de ene maatschappij je niet kan verzekeren als je niet eerst door de andere maatschappij bent uitgeschreven. Staat Menzis nu in haar recht om evt te eisen dat ZK hem weer uitschrijft, of hadden ze hem niet zelf moeten laten gaan?

• Simon Kabelfoon

Om te voorkomen dat een verzekerde bij een premie achterstand meteen overstapt naar een andere verzekeraar is de Zorgverzekeringswet aangepast (kamerstuknr. 30918). Er geldt een opzegverbod voor de verzekerde vanaf het moment waarop de eerste aanmaning tot betaling van de premie is verzonden. Dit opzegverbod geldt niet wanneer de verzekeraar er mee instemt of wanneer de dekking is geschorst.

• Elmootje

De aanmelding bij Zilveren Kruis is op 26 december gedaan, en toen is aangegeven dat hij gebruik wilde maken van de opzegservice. Volgens ZK is hij per 1 januari bij hen verzekerd. Zij hebben hem ook afgemeld bij Menzis, maar Menzis heeft die afmelding terzijde geschoven ivm de intussen geconstateerde achterstand over november en december.

De eerste aanmaning van Menzis is gedateerd 16 januari, en die is binnen een week geheel voldaan. Nu volgen er echter aanmaningen en sommaties voor de premie van januari, terwijl mijn vader dus keurig premie heeft betaald aan ZK. Als ik uw reaktie goed begrijp dan gold het opzegverbod pas na die aanmaningsbrief van 16 januari? In dat geval zou hij dus wettig per 1 jan. zijn overgestapt naar ZK?

• Simon Kabelfoon

Zo ziet het er wat mij betreft wel uit.

Confronteer Menis maar met die tekst en laat hen maar aangeven waar staat dat het anders is.

• Manon

Hoi,

Ik heb ongeveer hetzelfde.

Wij waren verzekert bij Delta Loyd

De premie was dan ook elke maand een bedrag.

Nu ben ik in december overgestapt van Delta Loyd naar Anderzorg.

en mijn vriend is naar unive gegaan.

Met de verwachting dat zij onze verzekering zouden opzeggen.

Nu wil het zo dat wij wel een premie achterstand hadden in oktober 2007.

Deze achterstand is in januari middels premie inhouding betaalt.

Wat is er nu gebeurd.

De verzekering van mijn vriend, die naar Unive is overgestapt.

Daar is alles goed verlopen.

Keurig opgezegt en betalen nu aan Unive.

Maar mijn verzekering bij Delta Loyd is door Anderzorg waarschijnlijk niet opgezegt

Dus betaal ik doodleuk aan Anderzorg en aan Delta Loyd premie.

Moet ik nu Delta Loyd behouden en Anderzorg weer opzeggen?

Balen dus, zit ik mooi met een dubbele verzekering, in deze dure tijd.

weet iemand hier raad op?