Zorgverzekering zzp en emigratie

• anne

Beste allemaal,

Kan iemand mij helpen met het het volgende:

Wanneer je als niet zelfstandige gaat emigreren naar Australie, maar je nog een maand vakantiedagen hebt, zou je in theorie je dagen op kunnen nemen, naar Australie kunnen verhuizen onder het mom van een maandje vakantie en je zorgverzekering door kunnen laten lopen. In die periode laat je je ingeschreven staan in je gemeente en ben je nog belastingplichtig (je krijgt ook nog loon). Dit geeft je de ruimte om in Australie te acclimatiseren en en nieuwe verzekeraar te zoeken.

Een zelfstandige heeft in theorie zoveel vrije dagen als hij of zij wilt. Kan hij dan wel op de zelfde manier een maandje overbruggen?

Alvast bedankt voor de reacties.

Anne

• PeepPeep

Volgens mij heeft werk (in loondienst of als zelfstandige) geen verband met het hebben van een zorgverzekering.

Wie moet zich verzekeren voor de standaardverzekering?

Iedereen die voor de AWBZ verzekerd is, is verplicht zich te verzekeren volgens de Zorgverzekeringswet. Dit zijn:

• Ingezetenen.

• Buitenlanders die in Nederland werken en onder de Nederlandse loonbelasting vallen (expats).

• Kinderen.

• Onder curatele, bewind of mentorschap gestelde meerderjarigen.

Wie is niet verplicht verzekerd voor de standaardverzekering?

Niet verplicht verzekerd zijn:

• Militairen,

• Illegalen

• Mensen met gemoedsbezwaren.

Zolang jij dus ingezetene bent, ben je verplicht een standaardverzekering af te sluiten. Ook al ben je “op vakantie”.

• anne

Bedankt voor je antwoord. Wat ik met de opmerking over zelfstandige of niet wilde zeggen was dat als je niet zelfstandig bent en op ‘vakantie’ gaat salaris doorbetaald krijgt en loonbelasting afstaat en als je daarbij nog ingeschreven staat in een NL gemeente is het duidelijk dat je zorgverzekeringsplichtig bent.

Wanneer je eigen baas bent en weg gaat is het voor mij niet duidelijk wanneer je nog belastingplichtig bent en dus recht (de plicht) hebt om je te verzekeren.

Ik hoop het zo iets te hebben verduidelijkt.

• PeepPeep

Dan is het toch duidelijk?

Wie moet zich verzekeren voor de standaardverzekering?

Iedereen die voor de AWBZ verzekerd is, is verplicht zich te verzekeren volgens de Zorgverzekeringswet. Dit zijn:

• Ingezetenen.

• Buitenlanders die in Nederland werken en onder de Nederlandse loonbelasting vallen (expats).

• Kinderen.

• Onder curatele, bewind of mentorschap gestelde meerderjarigen.

Zolang je ingeschreven sta, ben je ingezetene…….

• anne

Maar mag je gewoon nog ingeschreven staan in de situatie die ik beschreef?

• PeepPeep

Ja gaat toch op vakantie? :-)

• PeepPeep

Ik zou toch maar eens zelf ook informeren.

Missschien heb je hier wat aan: http://www.joho.nl/index.php?verzekeringen?ref=uitschrijven

• anne

Bedankt PeepPeep, ik denk dat ik het antwoord wel heb met die link die je me doorstuurde, top.

Het is overigens niet voor mijzelf, ik ben een loonslaaf ;)

• Andres

En even vooraf bij je NL zorgverzekering het z.g. EU zorgpasje aanvragen en meenemen, mocht het van pas komen en je bent nog niet in je woonland verzekerd.

Heb je eenmaal werk en zit je in het standaard nationale ziektekostenverzekering dan laat je je ui NL uitschrijven.

Voordeel is duidelijk, enig nadeel is dat tot uitschriving je wel je NL zorgpremie blijft betalen. Maar aan de andere kant je gaat wel met een gerust hart op ‘vakantie’. :-)