medische selectie ivm IVF

• PeepPeep

Los van de hele discussie wil ik even stellen dat ik niet begrijp dat bepaalde mensen verwachten dat ze zich maar bij een specifieke behandeling (die - en dan stel ik het heel hard - medisch niet noodzakelijk is) via switchen kunnen laten verzekeren voor die behandeling en dan ook nog beledigd zijn of het onbegrijpelijk vinden dat dit moeilijk zal worden of niet mogelijk zal zijn.

Dat noem ik echt voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten en niet meer willen betalen dan dat nodig is. Twee jaar geleden hadden jullie die keuze vrij kunnen maken zonder enige vorm van acceptatie, kennelijk is toen voor de goedkoopste optie gekozen. Helaas pindakaas dus.

Zelfde zie je ook met de aanvullende tandartsverzekeringen.

Wordt toch wakker en denk eens een beetje sociaal na. Dat egoïstische denken altijd ook…… Dit jaar zit je hier te klagen over je IVF behandeling, volgend jaar weer over die kroon of brug die je wil krijgen en dat je dan weer niet een duurdere tandartsverzekering die dit volledig vergoed kan krijgen, het jaar daarna zit je weer met die dubbelfocus bril waarvoor je weer een andere verzekering wil afsluiten die daar weer volledige vergoeding voor geef….. zo blijf je bezig.

Wake up please!

• miep

Dat was toch de hele bedoeling van het nieuwe zorgstelsel!!! Concurrentie in de zorg, dan wordt het vanzelf goedkoper, net als met de energie, die is ook gigantisch omlaag gegaan sinds de boel geprivatiseerd is (maar niet heus).

En laten we wel wezen: iedereen wil voor een duppie op de 1e rang zitten, jij niet dan? Jij wil je auto/huis/inboedel etc. toch ook zo uitgebreid mogelijk voor zo weinig mogelijk euries verzekeren? Zo werkt het dus nu ook in de zorg: je gaat je gezondheid verzekeren en wil er natuurlijk uit halen wat er evt. maar mogelijk in zit. Zo zijn wij Nederlanders tóch! Wij willen zoveel voor zo weinig mogelijk,

Al met al heeft het hele nieuwe zorgstelsel niets met sociaal denken te maken, integendeel zou ik zelfs willen zeggen: het is big business PeepPeep, for God sake: please yóu wake up…..

• Frank

Hallo.

Kan iemand mij vertellen waarom er drie ivf pogingen vergoed worden? Waarom niet twee of vier? Waarop is deze keuze gebaseerd? Is dat in de zin van ‘Ik tel tot drie’ of zit daar een echte redenatie achter? Ben benieuwd.

Groet,

Frank

• anne

Dag Frank,

Omdat de kans dat een vrouw de eerste drie keer niet zwanger raakt en de vierde keer wel gering is.

Anne

• anne

Een nuancering: Omdat de kans fors lager ligt.

Verder is het natuurlijk ook een geldkwestie. IVF is niet geheel gratis en mede door die reden is er ook een beperking gesteld.

• Frank

Hallo Anne.

Laat ik voorop stellen dat ik het aantal van 3 beslist niet ter discussie wil stellen. Ben gewoon nieuwsgierig naar de getallen.

Je zegt: “…Omdat de kans fors lager ligt.”. Zijn daar ergens percentages over te vinden? Dit moet toch ergens op gebaseerd zijn? Wat is uberhaupt het verschil tussen de kans dat de 3de poging niet lukt en de 4de ook niet?

Groeten,

Frank

• anne

Dag Frank,

Je mag wat mij betreft het aantal ter discussie stellen hoor, bedoelde ik niet zo te zeggen.

Die info dat de kans flink afneemt heb ik van het ziekenhuis. Ik heb net even zitten Googelen, maar kan geen percentages vinden voor na de derde keer. De kans dat een vrouw na 3 keer zwanger wordt ligt geloof ik tussen de 40 en 50%, afhankelijk natuurlijk van de ‘problematiek’ waarom een zwangerschap niet lukt.

Gr, Anne.

• anne

Dag Frank,

Vandaag heb ik het nog eens aan een andere vertiliteitsassistente nagevraagd in het ziekenhuis en zij gaf juist aan dat de kansen niet afnemen en bij de eerste IVF even groot zijn als bij de 10e. Het wordt er niet duidelijker op zo, excuses.

Anne

• FC

Hallo Anne.

Ik heb deze vraag bij twee zorgverzekeraars (Menzis en Unive) gesteld. Deze kunnen mij niet direct van een zinnig antwoord voorzien. Een dame begon met ‘zo staat het in de polis’ maar zij bood wel aan om dit verder uit te zoeken en mij hierover te berichten. Ben benieuwd.

Groet,

Frank