medische selectie ivm IVF

• Aagje

Heb het voornemen om offerte op te vragen bij ONVZ, NN en Aegon (topfitpolis). Ik wacht nog even af tot de nieuwe premies voor 2008 bekend worden gemaakt.

(Bij bezoek van hun sites lijkt het er overigens verdacht veel op dat ze met z'n 3-en 1 pot nat zijn: formulieren, dekkingsoverzichten etc. zijn identiek).

Reden van evt. overstap is hun vergoeding t.a.v. IVF.

Heb reeds 2 pogingen gehad en de huidige verzekeraar vergoed er maar 3.

ONVZ en companen vergoeden “volledig” (meer dan 3 pogingen dus).

Ben iig geen “brandend huis” (ben ook al zwanger geweest, maar helaas…..).

Volgens mijn behandeld arts is er geen enkel medisch bezwaar, maar ja, hoe denkt zo'n verzekeraar daar over?

Heeft iemand ervaring met medische selectie van ONVZ (of NN of Aegon) ivm IVF?

Oh ja, waarom moet je eigenlijk een reden opgeven waarom je overstapt? Ik hoef bij de bakker toch zeker ook niet te zeggen waarom ik mijn brood niet meer in de supermarkt koop……..

• maria

Oh ja, waarom moet je eigenlijk een reden opgeven waarom je overstapt? Ik hoef bij de bakker toch zeker ook niet te zeggen waarom ik mijn brood niet meer in de supermarkt koop……..

Maar de bakker loopt dan ook geen enkel risico als jij daar een brood koopt, je betaalt gewoon de kosten plus de winst van de bakker.En bij een ziektekostenverzekering ligt dat wel even anders!!

Maria

• Aagje

Kijk Maria, het maakt mij niets uit om een reden op te geven. Daar heb ik echt geen enkel probleem mee (hoewel het risico n.m.m. genoeg uit het aanvraagformulier zal blijken, mits dat eerlijk ingevuld wordt).

Maar wat als je motivatie om over te stappen NIET in hun keuzemenuutje staat?

Je bent verplicht het in te vullen, dus moet je er dan maar een uit kiezen (leeg laten kan en mag namelijk niet,)? En daarmee dus het formulier ‘niet naar waarheid’ invullen? En daardoor dus fraude plegen????

Kijk, dáár heb ik dan weer wél een probleem mee….

Mag men klanten eigenlijk weigeren omdat ze geen reden opgeven?

• Simon Kabelfoon

Weigeren voor de aanvullende verzekering mag een verzekeraar WEL.

Reden van overstap kan natuurlijk van alles zijn, zoals niet tevreden over de administratieve afwikkeling, te duur voor een te beperkte dekking, verzin nog maar wat. Zo'n reden is subjectief en niet meetbaar, dus daar kan een verzekeraar qua acceptatie sowieso weinig mee.

• maria

Ja, dat mag. De verzekering bepaalt namelijk de voorwaarden waaronder ze je accepteren voor de aanvullende paketten. En de reden waarom je overstapt kan ook een reden zijn om je niet te accepteren als verzekerde.

Als je wilt overstappen omdat je een bepaalde vergoeding niet krijgt bij je oude verzekering(in dit geval dus meer dan drie IVF's) weet de nieuwe verzekering op grond van je leeftijd dat je binnenkort een aanvraag zult gaan doen voor enkele tienduizenden euro's en kan je op grond daarvan weigeren omdat je een groot risico vormt.

Maria

• Aagje

maar díe reden staat dus niet in het keuzemenuutje. Wat dan? Jokken of niet invullen mag niet… want dat is dan fraude.

Je lijkt me een kenner Maria, dus ik vraag maar raak:

Men betaalt toch een behoorlijke premie voor die verzekering? Ze zouden je dan bv. kunnen verplichten om de verzekering voor bv. minimaal 5 jaar (ik noem maar iets) af te sluiten?

Wat maakt leeftijd uit? Hoe jonger, hoe minder kans, of hoe ouder, hoe minder kans????

In het geval van ONVZ, NN en Aegon lijkt mij dat ze juist extra klanten binnen kunnen halen omdat zij de enigen in Nederland zijn die meerdere pogingen vergoeden! Lijkt me dus eerder een gat in de markt voor ze?

En dan vraag ik me nog iets af: alle mannen in Nederland betalen óók premie voor 3 IVF-pogingen (zit namelijk in alle basisverzekeringen) maar kunnen daar nóóit een beroep op doen omdat het altijd via de verzekering van de vrouw loopt. Dat vind ik zó raar, maar dat zal wel weer door de Haagse slimmerikken uitgevonden zijn…..

Waarom zijn alle pakketten (ook de aanvullende) standaard, uiteindelijk kun je een pakket nemen of niet, je kan er niet zelf in schrappen (wat ik best zou willen!)

PS: lang leve de prikpagina! Ben voor iedere reactie dankbaar!

• Simon Kabelfoon

U kunt bij die bewuste vraag het eerste antwoord geven (opzegging per contractvervaldatum/premiewijziging), andere keuzeopties zijn op u sowieso niet van toepassing.

Nu de verzekeraar u een beperkte antwoordmogelijkheid geeft kan men u daar achteraf niet op afrekenen (dan moet men de vraag anders stellen en een open antwoordmogelijkheid geven).

De discussie over keuzepakketten en “aanvinken” wat men wel en niet wil verzekeren is al vaak en uitgebreid gevoerd.

Heeft alles te maken met administratieve lastenbeheersing.

Wanneer ieder een geheel eigen maatwerkpolis zou hebben is dit voor een zorgverzekeraar niet meer uit te voeren of men dient daar enorme kosten voor te maken (en dat verhoogt premies dan weer enorm).

Dus min of meer een keuze uit 2 kwaden (OF minder maatwerk OF een veel hogere premie).

De gemiddelde Nederlander kiest dan toch voor de lagere premie met een min of meer standaardpakket aan aanvullende dekkingen.

Of men bij de ONVZ (Aegon en Nat Ned. wordt ook door ONVZ uitgevoerd) blij zou moeten zijn met die enorme markt van IVF-kandidaten is maar de vraag.

Zij die een behoefte hebben aan die behandeling zijn bereid een hogere premie te betalen voor de periode waarin men die dekking nodig heeft, maar daarna (wanneer het niet meer nodig is) niet meer. Waar zit de winst van de verzekeraar??

• Aagje

Simon bedankt voor de tip!

Blijft natuurlijk de vraag of ze me zouden accepteren. Zoals eerder gesteld, ik ben géén brandend huis (wordt indien nodig door behandelend arts bevestigd).

Winst zouden ze kunnen pakken door je te verplichten om bv. voor iedere poging die je doet 2 jr. langer aan de verzekering te verbinden, of standaard 5 jaar ofzo, afijn iets in die richting.

Een poging kost max. € 5.000,= (= all in, ligt een beetje aan de hormonen die je nodig hebt), valt op zich dus mee, maar ik heb ze toevallig niet steeds klaarliggen haha.

En hoe denkt zo'n verzekeraar:

- hoe ouder de vrouw, des te beter voor de verzekeraar (klant zal behandeling eerder staken); of

- hoe jonger de vrouw, des te beter voor de verzekeraar (kans op slagen is groter, dus klant zal behandeling eerder staken)?

Wederom alvast bedankt voor de reactie!

• maria

Ik ben geen deskundige, Simon wél!!Ik denk overigens dat die kosten hoger zijn, want in die prijsberekening is voorzover ik het kan bekijken, niet alles meegerekend.Zo mis ik een dagopname, die altijd bij dit soort ingrepen berekend wordt.

Als jij al twee IVF pogingen hebt gedaan en nu wilt overstappen omdat de basisverzekering geen vierde poging vergoedt, ben je dan misschien geen brandend huis, maar wél een huis met een rieten dak!Een vrouw boven de veertig jaar of een man is dat niet.Jij zult dus inderdaad de kans hebben om op je medische geschiedenis afgewezen te worden, dat hangt waarschijnlijk af van de kansberekening en dat is hogere verzekeringswiskunde.

Je “winst”voorstel kan ik niet beoordelen, lijkt me kostenverhogend. Wettelijk gezien moet je nl. voor de basisverzekering jaarlijks kunnen overstappen.En bij de meeste verz. zijn basispakket en av's gekoppeld.

Maria

• Aagje

De kosten kloppen écht, gecheckt op site van nza:

Het tarief voor een IVF/IVF-ICSI-behandeling waarbij de punctie in dagbehandeling zonder anesthesie wordt uitgevoerd is bijvoorbeeld gesteld op € 1.464,65

(DBC declaratiecode 160238 productgroepcode 0793707 WBMV laboratoriumfase stimulatie punctie polikliniek/dagopname 707).

Al met al is dit érg triest voor iedereen die in dit schuitje zit: tegen de tijd dat je wéét dat je alleen dmv bv. IVF een kind kunt krijgen, kun je dus niet meer bij bv. ONVZ terecht….

Voelt toch een beetje als bijkomende straf en verhoogt de (toch al enorme) psychische druk tijdens een behandeling (wat de kans op slagen negatief beïnvloedt).

Of kom je na een “wachtperiode” weer opnieuw in aanmerking voor vergoeding o.g.v. de basisverzekering? Kan ik namelijk ook nergens wat over vinden…

Thanks again! :-)