Werken & wonen in Vietnam

• Sjaak

Mijn werkgever gaat mij (en mijn vrouw) voor een periode van 3 jaar uitzenden naar Vietnam. Omdat wij ons uitschrijven bij de gemeente, zijn wij niet meer verplicht verzekerd voor ziektekosten. Maar we willen natuurlijk wel graag goed verzekerd blijven, dus zoeken we een verzekeraar die een wereldpolis aanbied. Die zijn er voldoende, maar allemaal vragen ze een uitgebreide gezondheidsverklaring op basis zij ons dan wel/niet accepteren. We zijn nooit ziek geweest, leven relatief gezond (niet roken, niet drinken), maar van ons allebei ligt ons gewicht boven het ideale gewicht. Alle gezondheidsverklaringen beginnen met de vragen lengte? gewicht? dus blijkbaar vinden de verzekeraars dat belangrijk.

Heeft iemand hiermee ervaring? Ik bedoel is er een kans dat wij alleen op grond van gewicht niet worden geaccepteerd door verzekeraars?

Als iemand ons hierover wat meer informatie kan geven, is dat zeer welkom.

Groet,

Sjaak

• Piet precies

bijf op een NL adrs ingeschreven staan verspil je ook geen 3% pensioen/aow

• Just (JoHo)

Hoe is de lengte / gewicht verhouding? Vaak is de acceptatie een samenhang van factoren. Dus bij een (in de ogen van de verzekeraar) “verkeerde” verhouding, gecombineerd met klachten, is er een grotere kans op een afwijzing. Overgewicht leidt niet per definitie tot een afwijzing.

Uitschrijven is niet allesbepalend voor het wel / niet verplicht verzekerd zijn. Maar de Piet Precies hierboven is in z'n antwoord niet zo precies als de naam doet vermoeden. Wat ook meespeelt is hoe / waarvandaan je wordt betaald, waar je belasting betaald, niet echt een vrije keuze dus. Ook de zorg die je wenst is van belang. Met de basisverzekering (ALS je die al zou mogen behouden) verkrijg je alleen acute hulp in het buitenland, voor al het niet spoedeisende moet je toestemming vragen, en kan zelfs worden afgewezen, waardoor je naar NL zou moeten ….. Een goede internationale ziektekostenverzekering is dus een “must”.

Het verlies aan AOW opbouw door uitschrijving is overigens bij te verzekeren via de SVB, mogelijk financiert de werkgever dat.

Just

JoHo