expat

• Sanne

Hoi,

Ik ben momenteel woonachtig, werkzaam en verzekerd in Frankrijk. Vanaf 1 Juli ga ik in Nederland wonen , maar per 1 augustus verhuis ik naar Zuid Amerika.

Ik ben in die maand dat ik in Nederland verblijf via mijn werkgever in Frankrijk verzekerd.

Is het mogelijk om met mijn Franse verzekering in Nederland behandeld te worden. (omdat het een EU land is, of is dat alleen voor spoedgevallen?)

Zo niet, kan ik me voor een maand in Nederland verzekeren?

Ik wil namelijk een paar testjes doen bij een dokter die mijn moedertaal spreekt, zodat ik weet dat ik “gezond” naar een minder ontwikkeld land vertrek.

Thnx!

Sanne

• Just

Verzekeren in NL kan, maar iha is dat ook voor spoedeisende hulp bij een dergelijke periode. Of de testen vergoed worden is ook de vraag. Daarnaast kan er ook sprake zijn van een eigen risico. Dus per saldo denk ik dat je er specifiek voor die testen weinig aan hebt.

Om er achter te komen of de Franse verzekering de test vergoed is het misschien een goed idee dit aan de Franse verzekeraar te vragen?

Als je langdurig hier woont, ingeschreven staat en (verplicht) via Frankrijk bent verzekerd, dan zijn er mogelijkheden in NL vergelijkbare zorg te krijgen als in Frankrijk. Maar voor die ene maand is dat wat omslachtig, zo niet onmogelijk.

Hoe ben je verzekerd als je naar Latijns-Amerika gaat? Mogelijk kan je die verzekering eerder in laten gaan?