dokterskosten

• Nina2

Gelijk met de invoering van het nieuwe zorgverzekeringsstelsel ben ik overgestapt naar een nieuwe zorgverzekeraar. Een verzekeraar op restitutiebasis.

Ik wilde mijn huisartsenpraktijk daarvan op de hoogte stellen, maar volgens de assistente was dat niet nodig omdat de firma die de facturen verzorgde dit zelf wel uitzocht. Oké..

Maar nu, anderhalf jaar na dato ontving ik nooit een rekening van mijn huisarts ( ik ga zelden : dit jaar pas 1 keer en vorig jaar ook 1 keer).

Ik word wat achterdochtig nu. Stel dat ik over drie jaar ineens alle achterstallige facturen ga ontvangen, kan ik die dan nog aanbieden bij mijn verzekeraar? Ervan uitgaande dat ik dezelfde verzekeraar nog heb dan ook nog!

Hoe werkt zoiets?

• Simon Kabelfoon

Gewoon even bij uw zorgverzekeraar informeren of er door huisarts rechtstreeks is gedeclareerd.

U zou daar overigens periodiek een overzicht van uw zorgverzekeraar van moeten hebben gekregen.

• maria

Huisartsen apotheken en ziekenhuizen declareren alles wat onder de basisverzekering valt, rechtstreeks bij de verzekering ook als je een restitutieverzekering hebt.Voor hen wél zo gemakkelijk, maar voor de patient inderdaad moeilijk te controleren.Maar vergeet niet dat dit systeem al jaar en dag bestond voor de ziekenfondsverzekerden.

En wat die no claim betreft: ikzelf krijg dat overzicht van door de verzekering betaalde declaraties alleen zolang mijn no-claim niet is opgesoupeerd.Hoeveel geld de verzekering dus in totaal voor mij heeft vergoed weet ik niet.

Maria

• Nina2

Hoi Maria,

Ik heb zelf de FBTO genomen, zonder aanvullende verzekeringen. Het kan dus zomaar zijn dat het inderdaad is gedeclareerd daar, maar ik vraag me af hoe men erachter is gekomen dat ik die verzekeraar heb omdat zij dit niet wilden weten van mij.

Als ze er na een jaar of wat pas achter komen dat er nog niet is betaald bijvoorbeeld, dan ben ik vast wettelijk gezien verplicht om te betalen. Is de datum waarop de factuur wordt verzonden bepalend voor de verzekeraar waar je hem aanbiedt? Of de datum waarop ik de zorg afneem?

Ik heb bijvoorbeeld in juni 2006 een huisartsenbezoek afgelegd waar ik mogelijk pas in 2010 een factuur van ga ontvangen. Mijn verzekeraar stelt echter als regel dat ik binnen een jaar moet declareren en terecht natuurlijk.

Ik ga voor de zekerheid mijn verzekeraar maar eens bellen volgende week.

• maria

Als de huisarts niet wist waar je verzekerd bent, dan had hij/zijn administratiekantoor je al lang gebeld!!De huisarts krijgt nl een vast bedrag per jaar per patient (ongeveer 65 euro) en dat bedrag krijgt hij uiteraard alleen als hij weet waar je verzekerd bent

.En overigens, een huisartsenconsult is 9 euro, dus dat zou eventueel ook wel te betalen zijn.

Maar als je het niet vertrouwt kun je inderdaad het beste even de huisarts/zijn administratiekantoor bellen.

Maria

• Hannah

Een huisarts consult 9 euro??????????????????????????

Heb je dat wel goed?

• maria

Voor een ingeschreven patient is het honorarium van de huisarts voor een consult 9 euro.

Maria