Het is bijna niet te doen de premie

• Suus

Hallo,

ik heb een vraagje, wij zijn een gezin met een kleine meid van bijna 15 maanden.

Elke maand word er automatisch 236,60 ingehouden voor alleen al de zorgverzekering.Dit is zo veel geld dat we er vaak door in de problemen zitten want 2 dagen later word ook onze huur afgeschreven.In 1 klap ben je zo ontzettend veel geld kwijt dan al niet te bedenken de rest van je vaste laten.

Nu vraag ik mij af of er niet een veel goedkopere zorgverzekering is, want ik vind het echt waardeloos, het is bijna niet te doen en dat is echt heel erg jammer (zachtjes uitgedrukt)

groetjes suus

• jjoost

Ik neem aan dat jullie ook al zorgtoeslag hebben aangevraagd? Daarnaast zou je nagaan in hoeverre je de aanvullende dekkingen nodig hebt. Want de "kale basisverzekering heb je voor minder dan 90 euro (maal 2 is dus onder de 180 euro). Maar het is ook mogelijk dat juist uit de aanvullende verzekering veel wordt vergoed, bv tandartsdekking (indien je die hebt afgesloten). Gezien het bedrag per volwassene (118,30) hebben jullie blijkbaar ongeveer 30 euro pp aan aanvullende verzekeringen per jaar.

Ook een eigen risico is te overwegen, maar het blijft lastig inschatten, ook al heb je “nooit” wat, eens zal de eerste keer zijn. En dan moet je dat eigen risico wel op kunnen brengen.

Hou er ook rekening mee dat je alleen per 1 januari kunt switchen (bij voorkeur doorgeven voor 1 november. Shoppen loont vaak, maar om na te gaan of je echt winst kunt behalen, zou je moeten nagaan:

- wat betaal je nu (uitgesplitst)

- hoeveel kosten maken jullie gemiddeld

- wat moet zeker (aanvullend) worden gedekt

• sjococo

Eigen risico met kind van 15 maanden lijkt mij onhandig, indien de premiebetaling nu al een probleem is.

Suus doet er verstandig aan om te onderzoeken of ze recht heeft op zorgtoeslag, huurtoeslag en wat al niet meer. Op www.belastingdienst.nl is een en ander op te zoeken en middels aangifteprogramma zou ze van de afgelopen 5 jaar nog aangifte kunnen doen, voor zover dat nog niet gedaan is danwel een ambtshalve verzoek tot wijziging van de aanslag indien er aftrekposten vergeten zijn bij de ingediende aangifte. Heeft Suus nog vragen, dan kan ze die stellen op http://www.prikpagina.nl/list.php?f=1107 alwaar ze een deskundig antwoord kan krijgen van o.a. Eric, Henk en Rudi.

• jjoost

“Eigen risico met kind van 15 maanden lijkt mij onhandig, indien de premiebetaling nu al een probleem is.”

Bij mijn weten geldt voor kinderen GEEN premie en GEEN eigen risico. Dit overigens los van het feit of een eigen risico voor volwassenen verstandig is.

• ikk

een kind betaald geen basis verzekering tot 18 jaar alleen aanvullende verzekeringn misschien zelf een goedkopoer pakket nemen per 1-12007

• Simon H.

Joost heeft hierin helemaal gelijk. Een eigen risico geldt alleen voor volwassenen, en kan ook per volwassene worden bepaald.

• Jakke

Suus is zo onbeschoft om niet eens te reageren op de meedenkers.