zorgverzekering boete

• hak

Persoon met verblijfsvergunning en een fiscaalnummer mag werken in Nederland , maar heeft zich niet verzekrd tegen ziektekosten sinds 2006 .

Omdat dit toch belangrijk is heb ik navraag gedaan bij een verz maatschappij deze had het over een eventuele boete die zou worden opgelegd ?en een termijn binnen 5 maanden nadat het verblijfsdocument is afgegeven een plicht om je dan aan te melden voor de verzekering .

Wat kan deze persoon nu het beste doen ? is er nog iets te doen aan die boete ?

maakt het uit of de persoon vanaf 1 mei in loondienst gaat werken ?

veel vragen en hoop dat iemand een antwoord heeft

• Just

De betreffende persoon had nog geen werk?? Was de persoon elders verzekerd in die periode? waar komt de persaoon vandaan? Met welk doel in NL?

Iemand die onterecht (op basis van de ZVW) niet was verzekerd, kan inderdaad een boete krijgen, en premie met terugwerkende kracht premie betalen. De termijn is overigens 4 ipv 5 manden, dacht ik, maar is nu niet meer relevant.

Niet helemaal zoals het hoort, en afhankelijk van de antwoorden, misschien kan de betreffende persoon zich uitschrijven bij de gemeente, en zich per 1 mei weer inschrijven, en ivm inschrijving + werk/loon bij een verzekeraar melden. Grote kans dat er dan geen haan naar kraait.

Indien boete: misschien dan maar de goedkoopste verzekering met hoog eigen risico aanvragen (want je moet met terugwerkende kracht betalen, en de boete is X-% van de premie, dus hoe lager de premie, hoe minder tebetalen …), waardoor het totaal lager uitvalt. Ik heb geen ervaringen met de boetes, maar ik vraag me af hoe dit aspect is geregeld, op zich wel weer een interessant aspect. En mogelijk ook recht op zorgtoeslag (tot op heden geen werk begrijp ik, alleen mogelijk partner die werkt / inkomen heeft?).

• hak

Persoon dacht dat hij niet verzekerd behoefde te worden ivm niet ingezetenheid van Nederland.

Maar als je een verblijfsstatus hebt voor Nederland en een sofinummer ( je bent belastingplichtig) dan moet je je dus verplicht verzekeren.

Als deze persoon zich nu wil gaan verzekeren dan denk ik dat hij die boete ook voor zijn kiezen krijgt.

meer weet ik ook niet wat hij het beste kan doen ( ja verzekeren moet hij toch…..) maar dan wel het liefst zonder die boete

iemand nog een tip?

• PeepPeep

Misschien wachten tot 1 januari (en het risico nemen) en dan nieuwe verzekering afsluiten (en zeggen dat opzeggen oude verzekering zelf wordt geregeld).

Maar aan andere kant, als deze persoon had gehandeld volgens regels had die toch verzekeringspremie kwijt geweest. Dus verzekering afsluiten en hopen dat verzekeraars geen “plicht” hebben dit te melden.

Anders zal het bij controle hoe dan ook toch een keer uit komen.

• Leiden

Mijn partner is vorig jaar naar Nederland gekomen. Op geen enkel moment, inschrijven gemeente of krijgen sofi nummer, is gemeld dat ze de verplichting had zich binnen 4 maanden te verzekeren. Ik was ook niet op de hoogte dat dit ook voor niet-Nederlanders gold. Nu zegt de verzekeraar dat ze inderdaad een boete moet betalen en premie met terugwerkende kracht, terwijl gemaakte kosten niet declareerbaar zijn. Idioot: wel premie betalen, maar de verzekeraar loopt geen enkel risico. Hoe makkelijk is uit- en inschrijven in NL? Dat is de enige manier om terugwerkende kracht premie betalen en boete te voorkomen…

• Just

Uitschrijven is op zich niet zo'n probleem lijkt me, alhoewel je “officieel” dan wel naar het buitenland moet gaan. Alleen als betreffende persoon ook inkomsten heeft hier, dan blijft de verzekeringsplicht bestaan. En komen er dan geen problemen met verblijfsvergunning?

Was persoon elders verzekerd in die periode?

Er zijn een hoop nieuwe regels bijgekomen, niet altijd even duidelijk, en niet altijd even eerlijk.

• leiden

ze is eu burger, dus geen verblijfsvergunning nodig. nee, niet elders verzekerd. haar inkomsten hier houden binnenkort op, in het najaar gaat ze weer verder werken. het blijft nogal vreemd dat de overheid verplichtingen instelt, maar nieuwe ingezetenen er op geen enkel moment op wijst.