wat vraagjes

• Maayke

Hoi hoi,ik heb wat vragen waar ik het antwoord echt niet van kan vinden.. het is voor een presentatie op school en als iemand me hiermee verder zou kunnen helpen zou dat geweldig zijn!

-Kan een ziekenhuis zelf bepalen met welke zorgverzekeraar(s) het een budgetcontract afsluit?

- Wat en hoe groot is de invloed van de zorgverzekeraar op de frequentie, inhoud en indicatiestelling voor paramedische behandelingen? Heeft een ziekenhuis of behandelaar inspraak?

-Moet jij als behandelaar aan bepaalde verplichten voldoen van de zorgverzekeraar?

- Is er een verschil in de vergoeding van een klinische, poliklinische of revalidatie behandeling? Zo ja, wat zijn die verschillen dan?

(i.v.m de vragen.. ik doe ergotherapie)

als jullie al met 1 vraagje kunnen helpen zou dat super geweldig zijn!!

groetjes Maayke

• Simon H.

Beste Maayke,

-Kan een ziekenhuis zelf bepalen met welke zorgverzekeraar(s) het een budgetcontract afsluit?

Ja, het ziekenhuis kan dit in principe zelf bepalen. Ik de praktijk werken echter nagenoeg alle ziekenhuizen met alle zorgverzekeraars samen.

- Wat en hoe groot is de invloed van de zorgverzekeraar op de frequentie, inhoud en indicatiestelling voor paramedische behandelingen? Heeft een ziekenhuis of behandelaar inspraak?

Even voor de goede orde: paramedische behandelingen zijn behandelingen uitgevoerd door fyio-, ergo-, cesartherapeuten, verloskundigen e.d. Criterium is daarbij dat er geen academische opleiding wordt gevolgd. Voorzover ik weet (en mij logisch lijkt) heeft de zorgverlener geen enkele invloed op de behandelingen. Het kan wel zo zijn dat er voor een bepaalde patiënt maxima gelden. Bij fyiotherepie bijvoorbeeld worden vaak een beperkt aantal behandelingen vergoed. De zorgverzekeraar heeft daardoor dus wel indirect invloed op de behandelingen.

- Moet jij als behandelaar aan bepaalde verplichten voldoen van de zorgverzekeraar?

Vaak worden verplichtingen gesteld over de wijze van declareren.

- Is er een verschil in de vergoeding van een klinische, poliklinische of revalidatie behandeling? Zo ja, wat zijn die verschillen dan?

Bedoel je hier de hoogte van de vergoeding of de wijze van vergoeding? Uitzonderingen daargelaten zijn (poli)klinische behandelingen en revalidatie 100% gedekt op de basisverzekering.

• Maayke

Heel erg bedankt!!!!

• Ingrid

Hallo,

Deze vragen zou ik ook graag willen weten! Alleen dan op het gebied van verpleeghuizen? Zijn dat dezelfde antwoorden, of is het totaal anders?

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,

Ingrid van Etten