Inderdaad.En dat soort zaken zou dan eerst eens uitgezocht moeten worden.Maar: soms zijn die ouderen zelf ook te laks om achter zoiets aan te gaan:
Ik was een half jaar geleden op bezoek bij een hoogbejaarde kennis van me die woont in een bejaardenhuisje in een dorp.Ze vroeg me of we even langs de huisarts konden gaan om even“het doosje van de medicijnen”af te geven.Dat doosje moest ergens op de balie van die huisarts gedeponeerd worden.Dan kon ze de volgende dag het recept halen.En dat recept moest ze dan afgeven aan de balie van de apotheek.Die twee balies bevonden zich in hetzelfde gebouw tegenover elkaar..Ze kon dan die medicijnen 's middags tussen 4 en5 uur ophalen.En weet je hoe ver de afstand van haar huis tot dat gebouwtje is?…geschat 5-6 kilometer!!!
“Zo'n oud mens laten ze dus drie maal die afstand lopen met de rollator voor één medicijnaflevering”, dacht ik boos.Ik dus gebeld.Blijkt, dat mijn oude helemaal niet demente kennis, kan bellen naar de huisarts en dan worden de medicijnen de volgende dag bij haar aan huis bezorgd.Het enige wat ze dus moest doen was bellen en de volgende dag op de aflevertijd thuis zijn!!Ik heb toen meteen maar geregeld dat de huisarts en de praktijkzuster voortaan bij haar aan huis zouden komen om haar bloeddruk te meten enz. en dat was helemaal geen probleem!
Maria