wanbetalers

• Jan

Trouwens een lekker bericht in de kranten dat 300000 mensen hun zorgverzekering (deels) niet betalen. Mogen de anderen voor opdraaien.

Zou veel beter zijn om gewoon alleen een percentage van ieders inkomen/uitkering te heffen en daarbij een bepaald minimum in acht te nemen. Scheelt ook heel veel administratieve romslomp.

Jullie mening?

• Just

zorgtoeslag rechtstreeks naar verzekeraar?

• maria

Vóórdat er begonnen wordt met weer een systeemverandering, moet eerst maar eens uitgezocht worden hoe het komt dat die mensen niet betaald hebben.En hoe het komt, dat ze desondanks wél geholpen zijn door de zorgverleners en daarna nog niet betaald hebben.

Maria

• Maisy

De verzekering stuurt eerst de pasjes en dan pas de acceptgiro. Wij hebben nu dubbele pasjes van de oude en de nieuwe verzekering, al vanaf december en ik heb gisteren pas de acceptgiro gehad van de nieuwe verzekering. Theoretisch (puur theoretisch dus, wij zijn bij die 100 mensen die wel betalen:-) zou ik dus 2 verzekeringsmaatschappijen kunnen ‘oplichten’. Wij zijn overigens ook zelf zorgverleners en trekken niet na of iemand zijn verzekering heeft betaald. Als mensen óns niet betalen komt dat heel vaak doordat ze ook niet kunnen betalen. Er zijn wel mensen geweest (veel ouderen met alleen AOW ofzo) die lopend naar ons toe komen, omdat ze de bus niet kunnen betalen. Om dezelfde reden zal ook de verzekering wellicht niet betaald worden.

• maria

Inderdaad.En dat soort zaken zou dan eerst eens uitgezocht moeten worden.Maar: soms zijn die ouderen zelf ook te laks om achter zoiets aan te gaan:

Ik was een half jaar geleden op bezoek bij een hoogbejaarde kennis van me die woont in een bejaardenhuisje in een dorp.Ze vroeg me of we even langs de huisarts konden gaan om even“het doosje van de medicijnen”af te geven.Dat doosje moest ergens op de balie van die huisarts gedeponeerd worden.Dan kon ze de volgende dag het recept halen.En dat recept moest ze dan afgeven aan de balie van de apotheek.Die twee balies bevonden zich in hetzelfde gebouw tegenover elkaar..Ze kon dan die medicijnen 's middags tussen 4 en5 uur ophalen.En weet je hoe ver de afstand van haar huis tot dat gebouwtje is?…geschat 5-6 kilometer!!!

“Zo'n oud mens laten ze dus drie maal die afstand lopen met de rollator voor één medicijnaflevering”, dacht ik boos.Ik dus gebeld.Blijkt, dat mijn oude helemaal niet demente kennis, kan bellen naar de huisarts en dan worden de medicijnen de volgende dag bij haar aan huis bezorgd.Het enige wat ze dus moest doen was bellen en de volgende dag op de aflevertijd thuis zijn!!Ik heb toen meteen maar geregeld dat de huisarts en de praktijkzuster voortaan bij haar aan huis zouden komen om haar bloeddruk te meten enz. en dat was helemaal geen probleem!

Maria

• Maisy

..ligt dus ook nog een stukje voorlichting aan ouderen voor de huisarts!