oude rekeningen

• Margriet

Oude rekening ontvangen van ziekenhuis. Oudste dateert uit 2003. Het zijn rekeningen die gewoon via ziekenhuis direct naar zorgverzekeraar verstuurd hadden moeten worden. Nooit iets thuis gehad, nooit iets gehoord. Nu ineens een rekening van ziekenhuis op de mat met verzoek even een kleine 500 euro op te hoesten.

Bijkomend probleem: Rekening is 4 behandelingen waarvan eerste behandeling valt onder oude verzekeraar, 3 nieuwste (nou ja…..nieuw……2004 en 2005) onder nieuwe ziektekostenverzekeraar. Wij hebben netjes alles gewijzigd bij ziekenhuis, pasjes, naam ziektekostenverzekeraar, nummers, etc….

Rekeningen zijn gewoon niet netjes afgehandeld door ziekenhuis. Zij hadden de wijzigingen moeten doorvoeren. (en naar de goede ZKV moeten sturen)

Om het allemaal nog leuker te maken: Doordat zij dat niet gedaan hebben, is er ondertussen een machtiging verlopen, die wij hadden moeten verlengen. (ergens in 2005). Maar ja, als je geen bericht krijgt, geen rekening, helemaal niets……..dan neem je toch aan dat het goed is gegaan, dat alles bij het goede adres is aangekomen. Pffffff, wat een ingewikkeld gedoe.

En wat zegt het ziekenhuis op deze bejaarde rekening? “Wij wachten altijd tot een behandeling is afgerond en sturen dan alle rekeningen in 1 keer op”. Vandaar dat ziekenhuizen zo slecht draaien, als je alle inkomsten zo voor je uitschuift. Maar of we toch maar binnen 14 dagen willen betalen, dat wel. We hebben gezegd dat we dezelfde termijn hanteren als de snelheid waarmee zij rekeningen sturen. (dus we hebben nog 3 1/2 jaar)

Het blijft leuk, die ziektekosten. :-) Hou jullie op de hoogte. (eerste ZKV heeft inmiddels de eerste rekening al vergoed, nu de rest nog (450 euro)

Gr. Margriet.

• maria

Ja, verbaas je niet meer over de hoge ziektekosten in nederland!!

“Het wordt toch uiteindelijk wel betaald” is de gedachte bij de prijsstelling in de gezondheidszorg.

Voorbeeld: een coaguchek(apparaat om de bloedstolling zelf te meten) staat in de internetwinkel van een virtuele trombosedienst in nederland te koop voor 1138 euro.In duitsland is precies het zelfde apparaat te koop voor rond de 800 euro!!! Antwoord op mijn vraag bij het nederlandse bedrijf waar dit enorme verschil vandaan komt: komt:

“ in nederland is de btw hoger”….(dat is waar, de btw is in nederland 19% en in duitsland 16% :D, maar ja, rekenen leert men tegenwordig niet meer)

Maar in nederland worden de kosten van zo'n apparaat gewoon door de basisverzekering vergoed, dus waarom zou je dan als trombosedienst je best doen om de apparaten tegen een lagere prijs in te kopen?

Maria

• Gabi

BTW in duitsland is ook 19 %

• Margriet

Maria, ben het helemaal met je eens.

Wij hebben ongeveer 2 jaar geleden een klein conflictje gehad met de vergoeding van luiers. (onze zoon is gehandicapt). Ons nieuwe ziekenfonds vergoedde de luiers niet die wij normaal bij de apotheek voor hem bestelden. We kregen dus een rekening van 250 euro omdat het merk etc…..niet op hun lijst stond.

Was niet onze fout, de apotheek had ons daar even op moeten wijzen, dan hadden we een vergelijkbare luier uit kunnen zoeken die wel op de vergoedingslijst stond. Dat is overigens door de apotheek zeer goed afgehandeld, zij hebben de luiers weer terug genomen, we hebben dat niet hoeven betalen.

Maar nu het kromme: De luiers die wij tot grote tevredenheid al jaren gebruikten, waren veel goedkoper dan de luiers die wij MOESTEN gaan gebruiken. We werden dus door die lijst veroordeeld tot een nieuwe, dure luier. En die werd 100% vergoed.

Van ons hoefde dat niet! Die nieuwe, dure luier hebben wij vergeleken met de luier die wij al gebruikten. Ze waren gewoon identiek! Precies hetzelfde, alleen een ander merk.

Mijn man en ik hebben toen aangeboden om bij de ZKV te gaan werken als “budgetbewakers”. We zouden ons salaris duizendvoudig terugverdienen, echt waar. Ze reageerden erop met de opmerking dat het nu eenmaal zo was. Niks aan te doen. En dat vind ik bijzonder irritant. Zo maak je de zorg ook duur, als je niet op de kleintjes blijft letten!

Ik kan me er over opwinden, maar je krijgt geen poot aan de grond daar.

Zet er maar eens een paar goede “huishoudmanagers” neer, die gewend zijn rond te komen met beschikbaar geld. Ik wil wedden dat alleen op de vergoeding van “spullen” al miljoenen, miljoenen bezuinigd kan worden. Maar ja, het gaat van de grote hoop. En het is niet je eigen geld. Dan is alles makkelijk.

Gr. Margriet.

• maria

“men”vertelde mij, dat de btw in duitsland op medische apparatuur e.d. 16% is, wel, des te erger dan!

Maria

• maria

Inderdaad.“Mijn”coaguchek die ik in bruikleen heb van de trombosedienst en die dus 1138 euro kost, mag ik niet voor 800 euro in duitsland kopen, want dat wordt niet door de verzekering vergoed!!En de basisverzekering betaalt voor apparaat, materiaal en “begeleiding” veel meer dan in duitsland.

Dit systeem wordt onderhouden door de trombosediensten die vergoedingen zijn overeengekomen met de overheid en de ziektekostenverzekeringen.En de trombosediensten hebben een monopoliepositie in nederland, en hebben zelfs jarenlang tegengehouden dat patienten zelf hun INR zouden gaan meten, terwijl dit in alle andere beschaafde landen al jarenlang gebeurde!En waar blijft dat geld??…juist, bij de vergaderende managers en bij de fabrikant die in zijn vuistje lacht om die domme nederlanders.

Een andere reden overigens waarom het systeem van dure dingen wordt onderhouden is de heilige overtuiging van een heel groot deel van de bevolking dat ,als in de gezondheidszorg iets goedkoper is, het dan per definitie slechter is.

Maria

• Gabi

BTW is per 1 januari 2007 van 16% verhoogd na 19 %

• PeepPeep

En 3 procent zou op dat bedrag een Euro of 30 zijn. Nee, het is puur winst wat ze rechtstreeks in hun zak stoppen……

• PeepPeep

Sterkte……