Net terug van jaar wereldreis: welke zorgverzekering?

• Mandy

Hallo medeprikkers,

Ik ben net terug van een wereldreis van een jaar en moet mij nu aanmelden voor de nieuwe zorgverzekering.

Ik ben echter van plan over korte tijd weer te gaan reizen voor een lange periode (het liefst zou ik dus uitgeschreven blijven uit het bevolkinsgregister zodat ik niet verplicht ben de zorgverzekering af te sluiten maar dan kan ik ook geen baan zoeken).

Ik vraag mij dus af, als ik weer ga reizen voor onbepaalde tijd, zeg halverwege 2007, is het dan mogelijk de zorgverzekering op te zeggen en me weer uit het bevolkinsgregister te laten uitschrijven?

Indien de situatie onveranderd is gebleven, dus dat je je moet uitschrijven en de zorgverzekering mag opzeggen als je langer dan een jaar weggaat, dan gaat dat dus voor mij niet op want wie weet kom ik na 6 mnd wel terug (of 2 jaar?), ik weet het niet.

Ik ben in ieder geval op zoek naar een goedkope en flexibele zorgverzekering, waarbij ik me misschien wel aanvullend kan verzekeren voor als ik op reis ga, ipv een hele aparte reisverzekering afsluiten.

Ik ben een vrouw van 22, afgestudeerd HBO-er en ik ga vanaf 1okt. tot 31dec. voor een maandelijkse vergoeding als au-pair in Amstelveen werken en wonen bij een kennis, waarbij ik een uitkering zal aanvragen (en dus ook recht op zorgtoeslag).

Weet iemand een goedkope en flexibele zorgverzekering voor een reislustige jonge vrouw?

Bedankt!

• Just (JoHo)

Alhoewel de officiële regels iets anders zijn, blijkt op dit moment dat je je zorgverzekering weer kunt opzeggen indien je je uitschrijft en aangeeft voor langere tijd naar het buitenland te gaan. Beleid kan echter weer veranderen, dus geen garantie dat dat tegen die tijd nog steeds zo is. Dus wat dat betreft is het moeilijk aangeven welke verzekeraar daar het meest flexibel mee omgaat. Ook omdat het afhangt welke medewerker je treft. Een bekende liep deze week de vgz winkel binnen en gaf aan te gaan reizen en zich binnenkort uit te schrijven, en kon daarmee (zonder schriftelijke bewijzen) de verzekering stopzetten. Een ander moest echt het uitschrijvingsbewijs GBA tonen, om de verzekering stop te kunnen zetten.

Als je een nieuwe kiest: kies er 1 met een kostprijs dekking spoedeisende medische hulp in een aanvullend pakket, en een ruime tijdsduur qua dekking (Zilveren kruis dekt bv slechts 6 maanden en niet langer, Anderzorg helemaal niet geloof ik, vele andere dekken 12 maanden, maar niet altijd tegen kostprijs, vaak ook vergoeding voor vaccinaties, repatriering, soms tandheelkundig)

Als je gaat werken / zorgtoeslag aanvragen etc, zal je je ook weer moeten inschrijven in de GBA, en vanaf dat moment ook de verzekering in laten gaan.

succes!

Just

• Janine

Ik zou even kijken op http://www.vergelijken-autoverzekeringen.com . Hier zijn echt alle soorten verzekeringen te vergelijken, ook de zorgverzekeringen dus. Er worden verschillende vergelijkprogramma's gebruikt en je kan zo kijken wat t best bij jouw situatie past. Kijk nog wel even op andere sites voor consumentenreacties