Switchen basisverzekering

• J. Akker

Vanaf 1 januari 2007 is het mogelijk om van zorgverzekeraar te wisselen. Wanneer je van basisverzekering verzekeraar gaat wisselen geldt dan voor de nieuwe zorgverzekeraar de acceptatieplicht, of mogen zij dan gezondheidsvragen stellen en afhankelijk daarvan overgaan tot acceptatie?

• Adri

Elke zorgverzekeraar zal gezondsheidsvragen stellen, echter de acceptatie is sinds de nieuwe zorgverzekering niet meer zo streng. Dit is echter mijn ervaring tot op heden met mijn klanten.

Hier zaten toch ook enkele bij met een chronische ziekte.

• sjococo

Zoek op www.wetten.nl eens op “zorgverzekeringswet” en lees de tekst door. Er geldt een acceptatieplicht voor de basisverzekering. Medische selectie mag alleen voor de aanvullende verzekeringen en dan kookt iedere verzekeraar zijn eigen soep.

Sommige laten selectie achterwege indien ook basisverzekering aldaar afgesloten wordt ( www.defriesland.nl bijvoorbeeld met uitzondering van duurste tandverzekering). Andere alleen selectie voor het toppakket ( www.onvz.nl als mij goed herinner).

Echter indien U nu een compleet pakket afgesloten hebt bij VGZ, dan hebt U voor de aanvullende verzekeringen een contract voor 3 jaar en zijn losse aanvullende verzekeringen zonder basisverzekering niet mogelijk. Dus hoe dat dan moet gaan met overstapmogelijkheid per 1 Januari 2007??? Vermoedelijk onmogelijk en dat is dan terecht de eigen schuld van de verzekeringnemer, had hij/zij maar de kleine lettertjes moeten lezen.

tanti saluti,

coen

• matti10

Als sommige verzekeraars gezondheidsvragen stellen, dan gaan ze hun boekje te buiten. Ze mogen voor de basisverzekering niemand weigeren en dus ook geen gezondheidsvragen stellen. Je moet een verzekeraar die toch vragen stelt gewoon niet nemen. Ook hoeft de verzekeraar de naam van je huisarts niet te weten. De huisarts vraagt aan zijn patient wie de verzekeraar is en declareert bij deze verzekeraar.