Basisverzekering: switchen van werkgever

• Jasper

Hoi lezers,

Ik ben per 1 juni van werkgever veranderd. In mijn welkomstpakket zaten ook de papieren van de nieuwe collectieve zorgverzekeraar, welke ik keurig heb ingevuld. Vervolgens ontrolt zich het volgende scenario:

a. De nieuwe verzekeraar incasseert in de eerste maand (juni dus) 5 maanden premie, aangezien het contract per 1/1/2006 wordt aangegaan, ondanks mijn indiensttreding per 1/6/2006.

b. De nieuwe verzekeraar raadt mij aan, om bij de oude verzekeraar op te zeggen en premierestitutie te vragen.

c. De oude verzekeraar accepteert mijn opzegging niet, en zegt dat dit pas per 1/1/2007 kan. De incassi voor 2006 blijven maandelijks gewoon doorlopen.

Per saldo ben ik dus een jaar dubbel verzekerd! Waarvan één polis zonder werkgeverscompensatie.

Is hier echt helemaal niets aan te doen? Het gaat toch al met al om zo'n ?1000.

Bij voorbaat dank voor de hulp!

• Just (JoHo)

Volgens de regels kan je bij je “oude” verzekeraar opzeggen, op vertoon van ontslagbrief. Bij de nieuwe aanmelden met de opzeggingsbevestiging van de oude verzekeraar. Dit alles per einde contractdatum werkgever.

Waarschijnlijk is er al enige tijd overheen gegaan. Probeer eerst even naar de “oude” te bellen. Heb je al/nog een ontslagbrief van je werkgever? Die zullen ze nodig hebben. Vraag (bij je schriftelijke opzegging) om een bevestiging van opzegging. Als dit lukt, dan daarmee naar je huidige verzekeraar. Bel die wel alvast (nadat je de oude hebt gebeld) met de uitleg: dat je ivm wisselen werkgever (en daarmee van collectief) switch per “datum …”.

En nu een beetje hopen op medewerking……

• Simon Kabelfoon

Is hier dan sprake van een colelctieve regeling van de oude verzekering??

In dat geval lijkt opzegging mogelijk, wanneer de oude verzekeraar collectiviteitsvoordelen afneemt (is wijziging premie/voorwaarden).

Is het een individueel geregelde verzekering en kunt u nu bij uw nieuwe werkgever wel gebruik maken van een collectieve dan is overstap pas per 01-01-2007 mogelijk.