algemene regels opzeggen zorgverzekering?

• Just (JoHo)

Kan iemand mij helpen aan de algemene regels op basis waarvan een klant de zorgverzekering kan opzeggen? Het gaat hier concreet om een klant die nu via werkgever collectief bij IZA is verzekerd. Ze stopt met werken, collectieve korting vervalt.

- IZA zegt heel stellig: overstappen kan alleen als je naar een ander werkgevers(!)collectief overstapt

- Klant heeft (nog) geen ander werk

- IZA beweert dat ZN dit heeft gesteld

- telefoontje naar ZN: nee dat is niet zo, maar de afdeling die er over gaat is vandaag niet bereikbaar, en ze kon zo snel geen officiële documenten hierover vinden.

In de voorwaarden van IZA staat overigens ook:

“Indien de wijziging een verhoging van de premie(grondslag) betreft, kan de verzekering-nemer opzeggen in de periode gelegen tussen de datum waarop IZA Zorgverzekeraar hem het voornemen tot verhoging van de grondslag van de premie heeft meegedeeld en de inwerkingtreding van die verhoging.”

Is het vervallen van collectieve korting ook een verhoging van de premie?

Bedankt alvast voor de hulp.

• Simon Kabelfoon

In algemene voorwaarden van IZA is ook een artikel opgenomen (5 of 6), waarin is bepaald, dat polis beeindigd kan worden na aangekondigde premieverhoging.

Kon op haar site zo 1-2-3 niets vinden t.a.v. eventueel uitzondetlijke regeling met betrekking tot collectieven.

Voor 01-01-2006 was het al gebruikelijk, dat het uit een collectief (via werkgever) stappen als gevolg van opzegging dienstverband, deelnemer vrij was elders te verzekeren (en dus tussentijds op te zeggen bij collectief indien premie/voorwaarden nadelig wijzigden).

Kortom, opzegging handhaven onder verwijzing naar relevant artikel onder de algemene voorwaarden en laat IZA maar aantonen (schriftelijk onder verwijzing naar relevante wet-/regelgeving), dat het anders is.

• Just (JoHo)

Dank je Simon. Over die boeg gaan we het ook gooien, want van de officiele instanties (ZN, Klachteninstituut) heb ik zojuist gehoord dat IZA wel eens gelijk zou kunnen hebben. Je “mag” alleen maar overstappen als je naar een ander werkgeverscollectief zou gaan. Op zich wel een dubieuze regel overigens. Ben je mooi de klos met mogelijk een dure verzekering als je stopt bij je werkgever, en je vind niet meteen ander werk.

Nu dus hopen op artikel 5.2, en anders per 1 januari.

gr Just

• Simon Kabelfoon

Just,

“vroeger” (voor 01-01-2006) was er een convenant collectieve zorgverzekeringen (waarin werd beschreven hoe collectieve verzekeraars geacht werden zich te gedragen nadat een werknemer uit dienst treedt en dus uit de collectiviteit).

Daarin kwam het er in het kort op neer, dat de ex-werknemer een individueel product aangeboden diende te worden tegen normale premies/voorwaarden TENZIJ hij elders via nieuwe werkgever in andere collectiviteit terecht kon.

Dat zag overigens toe op de particuliere verzekering zoals die tot 2006 bestond en diende als bescherming van de werknemer en waren afspraken binnen de stichting van de arbeid (of die had daar in ieder geval een rol in).

Vanaf 01-01-2006 is dat natuurlijk allemaal anders geworden en voor zover mij bekend is er nog geen enkel convenant dat iets regelt rond collectiviteiten zoals die nu bestaan. Vraag me dus in gemoede af (maar ik kan natuurlijk zo maar iets gemist hebben in die tsunami aan informatie dit jaar), op welk convenant en/of afspraak men doelt en in welke mate dit de verzekerde bindt.

Kortom, wijzen ze naar enig convenant (laatste was volgens mij uit 2003), dan nog NIET accepteren, want dat ziet niet toe op de huidige zorgverzekeringswet.

• Just (JoHo)

dank je!