wie weet hoe dit zit?

• suzanne

Vraagje,

Ik heb al veel soortgelijke vragen gezien, maar deze situatie is toch weer anders..

Mijn vriend is een engelsman en is deze maand in nederland komen wonen. Moet hij dan ook met terugwerkende kracht vanaf 1-1-2006 zorgverzekering betalen of kan dat vanaf deze maand?

En wat hebben ze allemaal nodig voor informatie? Hij heeft in iedergeval een adres en sofinummer.

Hoop iets te horen.

Dankjewel alvast!

groetjes Suzanne

• Just (JoHo)

Hij moet zich verzekeren vanaf het moment dat hij verzekeringsplichtig is. Dat hangt oa samen met inschrijving GBA. 1 januari heeft er in ieder geval weinig mee te maken, dat was de datum voor alle reeds in NL woonachtigen (verzekeirngsplichtigen). Overleg even met je “gewenste” verzekeraar hierover.

• sjococo

Onvoldoende info!

Waar krijgt hij zijn inkomen vandaan is wel de meest belangrijke vraag… Als hij voor een Engels bedrijf werkt of een Engelse uitkering krijgt, dan is hij in Engeland verzekerd en heeft hij niets met Nederlandse zorgverzekeringswet te maken.

tanti saluti,

coen

• suzanne

nee er is geen band meer met engeland. hij begint hier zijn eigen bedrijf. geen uitkering dus.

ik neem aan dat je de papieren van de inschrijving gemeente op moet sturen naar de verzekering?

• Just (JoHo)

Papieren hoeven niet te worden opgestuurd. Bij verwerking aanmelding wordt gecontroleerd of en waar je staat ingeschreven. Wel zou het kunnen dat de verzekraar zegt dat hij zich per datum inschrijving zou moeten verzekeren.