Terug uit het buitenland

• Erika

Hallo allemaal,

Ik zit met het volgende; twee jaar geleden ben ik naar Mexico vetrokken, ik ben nu onlangs weer terug in Nederland en wil gewoon gaan werken. Nu hoorde ik gisteren dat ik volgens de nieuwe zorgwet al deze maanden met terugwerkende kracht moet gaan terugbetalen, ook al ben ik:

1) de hele periode in het buitenland geweest

2) geen inkomen in Nederland heb gehad

3) logischerwijs geen gebruik heb gemaakt van medische zorg in Nederland.

Dat dit belachelijk is, is duidelijk, maar mijn vraag is wat kan ik hieraan doen? Heeft iemand soortgelijke ervaring of tips waar ik meer advies kan krijgen.

Dit is echt voor het eerst dat ik hierover hoor, ik heb in mijn afwezigheid ook geen brief thuis gekregen of zo, dus ik ben op zijn zachts gezegd onaangenaam verrast.

Ik hoop dat iemand mij hierbij kan helpen, ik las ook ergens op het prikbord dat als iemand pas uit het buitenland terugkomt het per die datum ingaat het verplicht verzekeren, maar ergens anders wordt dat weer tegengesproken.

Alvast bedankt.

Groetjes,

Erika

• Simon Kabelfoon

ik zou de volgende site even bezoeken http://www.consumenten.cvz.nl/ en aan de hand van de daar gegeven informatie handelen.

• Erika

Dank je wel Simon, ik heb inmiddels contact gehad, nu nog even met

een verzekeringsmaatschappij praten en hopen dat zij er het beste van maken.

Groetjes,

Erika

• Just (JoHo)

Meerdere verzekeraars maken hier geen probleem van, mits aantoonbaar op een later moment teruggekomen, en indien je wel verzekerd was gedurende het verblijf in het buitenland. Dan kan je je per terugkomst datum verzekeren.

• sjococo

Meest belangrijke vraag is wel waar U tijdens Uw verblijf buiten Nederland verzekerd was? Waar hebt U van geleefd en waar kwam dat inkomen vandaan?

Indien in buitenland verzekerd en/of inkomen uit buitenland, dan bent U echt niet verplicht om U met terugwerkende kracht vanaf 1-1-2006 in Nederland te verzekeren.

tanti saluti,

coen