ingangsdatum zorgverzekering

• Marco van Herwaarden

Wij kan mij helpen met het volgende.

Wanneer ik mijn oude zorgverzekering per 01-01-2006 heb opgezegd, ben ik dan ook verplicht om mijn nieuwe zorgverzekering op 01-01-2006 in te laten gaan.

Alvast bedankt

Marco

• els

dat klopt, per 1 januri 2006.

• maria

En als stok achter de deur: als iemand per 01-01-2006 niet een basisverzekering heeft overtreedt hij de wet en kan daarvoor een flinke boete krijgen.Bovendien moet hij zich dan met terugwerkende kracht alsnog op die datum verzekeren.

Maria

• Maisy

Het was toch zo dat het per 1 mei 2006 pas verplicht is, of heb ik dat nou mis?

• Simon Kabelfoon

Verzekeringsplicht geldt per 01-05-2006 (maar wel met terugwerkende kracht tot 01-01-2006).

Ofwel, verplichte dekking vanaf 01-01-2006, maar tot 01-05 de tijd om wat te regelen.

• Just

Volgens mij heb je i.h.a. 4 maanden de tijd om een verzekering te regelen, vanaf het moment dat je verzekeringsplichtig bent. En de verzekering moet natuurlijk (met terugwerkende kracht) in gaan per die datum.

De meeste mensen waren per 1 januari verzekeringsplichtig. Maar er zijn er ook die bijvoorbeeld langdurig in het buitenland hebben gezeten, en nu terugkomen. Die worden vanaf nu verzekeringsplichtig, en hebben vanaf nu 4 maanden de tijd om iets te regelen.