geen verzekering wel hulp

• 123joyce123

hallo

mijn vriendin heeft geen verzekering waarom weet ik dus niet maar ze heeft ernstige klachten en ik vind datze door het ziekenhuis gecontroleerd moet worden, maar zew kan zo kostenpost niet in 1keer betalen. Kan een ziekenhuis je weigeeren als je niuet verzekerd bent? en zo niet kan je zo rekening in termijnen betalen?

gr joyce

• els

Een ziekenhuis kan je inderdaad weigeren, ze zijn er nog niet uit welke ernstige klachten voldoende zijn om iemand toch te helpen. In termijnen betalen?? zou je moeten navragen bij het ziekenhuis.

Maar laat ze in godsnaam een basisverzekering nemen en kijken of ze voor zorgtoeslag in aanmerking komt. Sterkte met je vriendin.

• sjococo

Ach, de rekening voor niet verzekerd zijn komt binnenkort automatisch binnen. Betaalt ze 130% van het voor dit jaar berekende gemiddelde premiebedrag als boete. Met deze bedragen bouwt ze een saldo op, waaruit de ziektekosten betaald kunnen worden. Ik heb geen idee of je ook rood mag staan :+

Staat allemaal in de zorgverzekeringswet die U op kunt zoeken op www.wetten.nl

tanti saluti,

coen

• PeepPeep

Het aantal onverzekerden is dit jaar gestegen tot ongeveer 280.000 mensen. Dat is een plus van ruim twintig procent ten opzichte van de periode met het oude ziektekostensysteem.

,,16,06 miljoen Nederlanders hebben zich verzekerd, terwijl er in ons land 16,34 miljoen mensen leven. Dat betekent dat er, volgens een globale schatting, 280.000 mensen zich niet hebben gemeld,’’ stelt een zegsman van het College voor Zorgverzekeringen (CVZ), dat de nieuwe Zorgverzekeringswet handhaaft.

Iedere Nederlander is wettelijk verplicht verzekerd. Tot 1 mei dit jaar konden Nederlanders zich aanmelden bij een zorgverzekeraar. Wie dat niet deed, is strafbaar en kan een boete voor zijn kiezen krijgen van 130 procent op de zorgpremie, die vanaf 1 januari met terugwerkende kracht moet worden betaald.

Probleem voor CVZ is dat de onverzekerde over het algemeen onbekend is en dus ook niet makkelijk ‘gepakt’ kan worden. ,,Als die persoon zich alsnog aanmeldt voor een behandeling bij een arts of een ziekenhuis kunnen we pas een boete uitdelen.’’ zegt de woordvoerder.