verzekering van niet nederlanders

• Niki

Hallo !

Ik hoop dat iemand mij helpen kan. Ik wil binnenkort naar nederland verhuizen umdat mijn vriend nederlander is. Ik zelf ben Oostenrijkse en tot nu toe woonden wij ook daar. Ik weet niet hoelang we in nederland wonen blijven, maar ik heb me een proeftijd gezet van minimum een half jaar. Ik ben via Oostenrijk verzekerd, zolang ik niet in nederland werk. Ik heb al verschillende verzekeringen in nederland gebellt maar niemand kon me verder helpen. Ik ben in nederland niet verplicht om me te verzekeren umdat ik mischien niet langer dan een jaar in nederland verblijf. Dit word dan als “tijdelijk”gezien. Dus mischien weet iemand hoe ik dit moet handhaven ? Er moeten toch nog meer EU burgers zijn die in nederland komen werken……..

Bedankt Niki

• Simon Kabelfoon

Wanneer het (voorlopig) inderdaad om tijdelijk werk gaat bent u volgens mij aangewezen op verzekeringen als de Global Visitor van OOM-Verzekeringen.

Zie www.oomverzekeringen.nl onder “Buitenland”, de rest wijst zich van zelf.

Succes.

• Just

- Schrijf je je in in het bevolkingsregister van de gemeenten / GBA )Gemeentelijke Basisadministratie)?

- Ga je werken (en krijg je een sofinummer / burgerservicenummer van de belastingdienst)?

(een verblijfsvergunning is niet nodig, geloof ik??)

Zonee, dan kan je je zo ver ik weet met diverse andere verzekeringen verzekeren.

gr.

• sjococo

In de EU zijn er afspraken tussen lidstaten hoe en waar ingezetenen verzekerd moeten zijn en welk land ziektekosten betaald.

In Nederland kunt U, denk ik, het beste contact opnemen met www.svb.nl Deze regelen ook de uitvoering van de zorgverzekeringswet voor Nederlandse onderdanen in het buitenland, dus zullen ze voor buitenlanders ook de regeltjes kennen.

In Oostenrijk zal er eveneens een vergelijkbare instantie zijn, die U de juiste weg kan wijzen. Indien U vanuit Oostenrijk rechtsgeldig verzekerd bent, dan is een verzekering via bijvoorbeeld Oom niet nodig.

tanti saluti,

coen

• Just

ik betwijfel of je bij de SVB aan het juiste adres bent. het leven kan heel ingewikkeld worden als je “alle” betrokken instanties afgaat. indien je niet gaat werken, en je niet inschrijft in het (de?) GBA, hou je handen af van de basisverzekering, scheelt een hoop ellende (en geld), als je er tenminste ook geen behoefte aan hebt (voor degene met aandoeningen, of zwanger etc,: verwachte kosten) kan het wel weer de moeite waard zijn.

• sjococo

Mevrouw is ofwel via Oostenrijk verzekerd ofwel via Nederland op het moment dat ze gaat werken hier of Nederlandse wordt. Ze moet het gewoon volgens de regels spelen als ze mogelijkerwijs lang in Nederland wil verblijven.

tanti saluti,

coen

• Just

Exact. En ze schrijft dat ze mogelijk maar een half jaar blijft, en geen werk heeft en zich niet inschrijft, volgens de regels en de wetten dan geen basisverzekering. In een grijs / overgangsgebied kan je het leven soms beter even sturen.

Ga maar eens een rondje bellen, dan kom je er achter dat regels niet altijd even duidelijk zijn, zelfs niet bij officiele organisaties.

gr

• Niki

Hartelijk bedankt voor de veele reacties !!!!!!!!

Jullie hebben me enorm geholpen !

Groetjes Niki