vraag

• Danit

Via een brief van menzis bijkt dat we 519 euro moeten betalen omdat de gemeente niet de premie van de ziekenfonds heeft in gehouden op onze uitkering.maw 5 maanden geen premie betaald,gemeente heeft dat vergeten in te houden op onze uitkering,…..dus moeten we dat betalen,maar is dit niet de fout van de gemeente?

• maria

U hebt een zorgverzekering en u bent verantwoordelijk voor de betaling van de premie.Menzis heeft alleen met u te maken en niet met de gemeente.Hoe u de betaling met de gemeente hebt geregeld, is uw zaak.

Als u het geld voor de premie al hebt uitgegeven en nu dus in betalingsproblemen zit, raad ik u aan om met de gemeente te overleggen, hoe dat opgelost kan worden door bv. een betalingsregeling.En als u al een betalingsachterstand van 5 maanden hebt, kunt u dat het beste snel doen, anders loopt u de kans door de verzekering geschorst te worden.

Maria

• sjococo

Niet helemaal correct.

Gemeenten hebben een collectief contract afgesloten voor hun “klanten”. Blijkbaar hebben ze gekozen voor betaling van de premie door de Gemeente aan Menzis en Gemeente houdt de premie in bij de betaling van de uitkering. Dat de Gemeente nu niet de premie heeft ingehouden op de te betalen uitkering, ontslaat haar niet van de verplichting om premie aan Menzis te betalen. Blijkbaar heeft Gemeente dat niet gedaan en klopt Menzis bij uitkeringsgerechtigde aan.

Het is juridisch gezien de vraag of deze gang van zaken correct is (hangt van details van de overeenkomst af) en zo ja, of Gemeente schadeplichtig is voor de eventuele schade voor uitkeringsgerechtigden.

Op grond van mijn eerste alinea zou ik zeggen dat Gemeente de premie had moeten betalen en dat ook nu moet doen. De premie mag ze dan inhouden op de uit te betalen uitkering. Nu wel uitsmeren over meerdere maanden, omdat het vermoedelijk aan Gemeente te wijten is dat premiebetaling niet is gedaan. De uitkeringsgerechtigde heeft geen schuld.

Ik hoop hiermee de uitkeringsgerechtigden een stukje op weg te helpen in hun strijd tegen de fout van een ander.

sayonara,

coen

• maria

Als het een collectieve verzekering is, heeft de gemeente toch een overeenkomst met Menzis dat de premie door de gemeente betaald wordt en dan zou Menzis toch de verzekerde niet aanspreken?

Het lijkt me stug dat iemand die een uitkering heeft, niet merkt dat er vijf maal achter elkaar ruim honderd euro teveel wordt ontvangen.En dat hij dan niet eens gaat uitzoeken hoe dat komt.

De vragensteller heeft geen schade, tenzij Menzis rente vraagt over de niet betaalde premie.

Maria

• sjococo

Verzekerde blijft volgens overeenkomst eindverantwoordelijk voor het betalen van de premie aan verzekeraar. Polissen staan allemaal op individueel op naam, ook de collectief aangegane polissen.

Door overgang oude naar nieuwe stelsel, de zorgtoeslag, het vervallen van de ingehouden Ziekenfondspremie op de uitkering is er ineens veel veranderd in het netto te betalen bedrag. Daar heeft de gemiddelde uitkeringsgerechtigde helemaal geen verstand van.

Ik zeg Gemeente is verantwoordelijk voor de problemen en zij moeten een gepaste oplossing bieden.

tanti saluti,

coen

• Danit

bedank Coen voor jouwn antwoord en maria jij ook bedankt ik wil wel tegen marai zeggen dat het voor het eerst is dat we sinds januari die uitkering krijgen en geen soort van loonstrookje krijgen,ons werdt verteld dat bedrag krijg je per maand.Dat kregen we dus ook maar werd niet bij verteld dat daar dus de premie nog van af moest wat de gemeente dus is vergeten.

Zoals Coen het ook duidelijke uitlegde.