Niet helemaal correct.
Gemeenten hebben een collectief contract afgesloten voor hun “klanten”. Blijkbaar hebben ze gekozen voor betaling van de premie door de Gemeente aan Menzis en Gemeente houdt de premie in bij de betaling van de uitkering. Dat de Gemeente nu niet de premie heeft ingehouden op de te betalen uitkering, ontslaat haar niet van de verplichting om premie aan Menzis te betalen. Blijkbaar heeft Gemeente dat niet gedaan en klopt Menzis bij uitkeringsgerechtigde aan.
Het is juridisch gezien de vraag of deze gang van zaken correct is (hangt van details van de overeenkomst af) en zo ja, of Gemeente schadeplichtig is voor de eventuele schade voor uitkeringsgerechtigden.
Op grond van mijn eerste alinea zou ik zeggen dat Gemeente de premie had moeten betalen en dat ook nu moet doen. De premie mag ze dan inhouden op de uit te betalen uitkering. Nu wel uitsmeren over meerdere maanden, omdat het vermoedelijk aan Gemeente te wijten is dat premiebetaling niet is gedaan. De uitkeringsgerechtigde heeft geen schuld.
Ik hoop hiermee de uitkeringsgerechtigden een stukje op weg te helpen in hun strijd tegen de fout van een ander.
sayonara,
coen