Zorgverzekering van EU burger (niet Nederlands) met inkomen van buiten Europa

• Hilda

Ik hoop van harte dat iemand me bij deze moeizame materie behulpzaam kan zijn.

Ik heb een familielid, 67 jaar, Engelse en Australische nationaliteit, die weer in Nederland wil komen wonen. Familielid heeft in Nederlands Indie en in Nederland gewoond, in Nederland gewerkt maar is al sinds 40 jaar in het buitenland. Voorwaarde voor een verhuizing naar Nederland is dat het mogelijk moet zijn een ziektekostenverzekering af te sluiten. Maar aangezien haar inkomen vanuit Australie betaald zal gaan worden, pensioen, weet ik niet waar ik het zoeken moet. Kan iemand mij met een antwoord op deze vraag helpen?

Hartelijk dank,\

Hilda

• Simon Kabelfoon

Volgens mij heeft uw familielid recht op een reguliere zorgverzekering, zodra hij/zij in het bezit is van een verblijfsvergunning.

Wanneer dit familielid naar Nederland komt/er woont en nog geen verblijfsvergunning heeft is hij/zij volgens mij aangewezen op een (tijdelijke) andere verzekering, zoals de Global Visitor van OOM Verzekeringen.

Wellicht met hen even contact opnemen (www.oomverzekeringen.nl) en de vraag voorleggen.

• Simon Kabelfoon

Je kan ook even contact opnemen met Just van www.joho.nl .

Vermoedelijk heeft hij naast OOM-Verzekeringen nog wel andere oplossingen.

• Just

Wat Simon schrijft is correct. Enkele kleine toevoegingen:

1) Om zeker te weten of ze voor de basisverzekering in aanmerking komt (ivm pensioen uit Aus), is het verstandig met de afdeling buitenland van CVZ:

010 - 428 95 51

2) Indien dat het geval is, dan:

- verblijfsvergunning

- inschrijving GBA (gemeente)

- sofinummer regelen bij belastingdienst (even bellen voor een afspraak, kan alleen in het Nederlands)

3) Overbruggingsverzekering: de OOm Global Visitor is daar inderdaad geschikt voor, en zolang ze nog geen 70 is ook betaalbaar (ik dacht 1,70 euro per dag, daarboven wordt het erg duur, en zijn er goedkopere alternatieven). Wat de te verzekeren periode betreft is er een beetje het kip en het ei probleem. Je moet een verzekering hebben voor visumaanvraag, dat mag nog geen basisverzekering zijn, maar als alles rond is MOET je weer een basisverzekering, vaak weer met terugwerkende kracht vanaf datum inschrijving. Dus voor een periode waarschijnlijk dubbel verzekerd.

Maar eerst dus even bij stap 1 beginnen. Goed uitleggen wat er aan de hand is, indien het antwoord twijfelachtig is, gewoon later nog eens bellen om te zien wat de ander zegt. Noteer namen en tijdstippen.

Succes!