buitenland

• Rin

Moeten Buitenlandse medewerkers die voor 4 of 8 weken in Nederland werken, en dus ook loonbelasting betalen, de verplichte zorgverzekering? Verzekeraars doen moeilijk, geen inschrijving in de Gemeentelijke Basis Administratie is al een reden voor afwijzing.(kan ook niet voor enkele weken)Weet iemand wat meer hierover?

• Simon Kabelfoon

Volgens mij geen verplichte basisverzekering.

Indien wel een ziektekostendekking wenselijk is (volgens mij zelfs een eis bij vergunning?) biedt OOM verzekeringen mogelijkheden met de Global-Visitor-verzekering.

Zie www.oomverzekeringen.nl onder “buitenlandverzekeringen”.

• Adri

Is inderdaad de enige oplossing Global Visitor van OOM verzekeringen. Dit is de enige ziektekostenverzekering met beperkte duur. Het is inderdaad een verplichting voor de verblijfsvergunning.

Nog kleine tip achteraf: Laat verzekering altijd ongeveer 4 weken langer lopen dan verblijf. Wanneer men in laatste week iets overkomt is einddatum verzekering einde dekking.

In geval van nadere meer specifieke vragen verneem ik graag van u.

• Rin

Volgens OOM is iedere werknemer verplicht zich aan te melden bij een verzekeringsmaatschappij zoals Menzis, Zilveren Kruis of een van de vele anderen. De verplichtte basisverzekering wordt door OOM niet geleverd. In ieder geval bedankt voor jullie hulp.

• Just

Vanaf moment dat de werknemer een verblijfsvergunning heeft (en burgerservicenummer + inschrijving GBA), dan kan hij/zij dmv de basisverzekering worden verzekerd.

Tot die tijd “moet” (ivm de dekking, volgens eisen IND) een verzekering zoals / vergelijkbaar met de OOM Global Visitor worden afgesloten. Helaas blijkt in praktijk het moment waarop de verplichting start nog wel eens onduidelijk te zijn. Ook heb ik mijn twijfels of er wel een verplichting is, gezien de korte duur.