Hoe lang moet uitsluiting uit het verleden worden vermeld?

• Just

Als je een keer een weigering of uitsluiting hebt gehad in verband met de aanvraag van een (particuliere) ziektekostenverzekering (bv op basis van een behandeling enkele jaren daarvoor), dan moet je dit op een volgende aanvraag voor een nieuwe ziektekostenverzekering vermelden, met vergrote kans op weer een uitsluiting vermoedelijk.

Hoe lang moet je een dergelijke uitsluiting vermelden bij een nieuwe aanvraag? Is er een soort (verjarings)termijn? Voor bepaalde zaken is dat 8 jaar geloof ik, maar geldt dat ook hiervoor?

dank

Just

• Simon Kabelfoon

Volgens mij is daar geen (wettelijke) regel voor en is de redactie van de vraag bepalend.

Wordt er gevraagd “ heeft u ooit geleden aan….?”, dan kan dat dus betrekking hebben op iemands gehele verleden.

Alleen wanneer er een termijn genoemd staat kan die bij beantwoording in acht worden genomen.

• Adri

Dan gaat het hierbij toch wel om zeer ernstige klachten zoals hartklachten oid, want als je de waslijst van sommige mensen bij de huisarts moet gaan vermelden dan is het einde zoek.

Wanneer iemand niet meer onder strenge controle staat denk ik dat het ook onnodig is om te vermelden. Niemand weet tenslotte wat hij/zij mankeert. En dat is in sommige gevallen maar goed ook.

Er is namelijk niemand die wil weten hoe lang men nog te gaan heeft. In andere gevallen kan het gunstig zijn, want dan is er mogelijk nog iets aan te doen.

In sommige chronische gevallen wel vermelden, maar dan kan de aanvulling zijn dat dit met het medicijn X goed onder controle is te houden.

Resume: Niet onnodig veel moeilijker maken dan het is, edoch wel eerlijkheid nastreven.