onterecht particulier en no-claim

• Margriet

Waar ik al een beetje bang voor was, gebeurt nu:

In 2005 waren wij onterecht particulier verzekerd. De belastingdienst had een foutje gemaakt.

In november 2005 is dit gelukkig teruggedraaid en hebben wij gelijk gekregen. We hebben de teveel betaalde premie ook teruggehad.

De bedoeling was van meet af aan dat wij gewoon in het ziekenfonds zouden komen. Door dat foutje is dat niet gebeurd, de belastingdienst had onze inkomensgegevens niet goed doorgespeeld en daar baseert het ziekenfonds zijn beslissing op.

NU: Ik vraag aan Univé waar de brief blijft met de no-claim over 2005 (en leg even kort onze situatie uit) Wij hebben geen kosten gemaakt, dus hebben m.i recht op 2 maal 255 euro no-claim. Dat vindt Unive niet. Zij vinden dat wij ziekenfonds waren vanaf het moment dat de foute beslissing werd teruggedraaid. (ergens november 2005)

Zo worden we twee keer gepakt. Eerst al met dat dure jaar. (premie 387 per maand) en nu geen no-claim!

Wat vinden jullie ervan? Groeten, Margriet.

• PeepPeep

Probeer eens van het ziekenfonds een verklaring te krijgen dat jullie het hele jaar daar verzekerd waren. Overigens, is Unive jullie huidige verzekeraar? de noclaim krijg je van je ziekenfondsverzekering terug.

• Margriet

Univé was en is onze zorgverzekeraar. Daar waren we particulier verzekerd (onterecht) en daar waren we 1 maand ziekenfonds verzekerd (terecht, na terugdraaien fout) en daar zijn we nu ook gewoon verzekerd. (basis plus pakket B)

Gr. Margriet.

• Margriet

Nou, het gaat nu naar de juridisch adviseur van Univé en we worden binnen 6 dagen teruggebeld.

(had al een mailwisseling achter de rug) Gr. Magriet.

• PeepPeep

Succes!

Anders bij een geschillencommissie aankloppen. Het lijkt mij dat de juridisch adviseur van Univé (wordt door Univé betaald dus) hierin nou niet bepaald onpartijdig is……..

Wellicht een idee om bij een geschillencommissie of overkoepelend orgaan aan te kloppen?

• Joop

1) Wat bedoel je met: “de belastingdienst had onze inkomensgegevens niet goed doorgespeeld ”? Was je in loondienst, dan heeft de belastingdienst daar niets mee te maken, dus ik neem aan dat je zelfstandige bent. Dan geldt de verklaring van de belastingdienst voor het HELE jaar. Univé heeft dus geen poot om op te staan.

2) Advies: ga volgend jaar naar een andere verzekeraar. Univé staat niet echt positief bekend.

• Margriet

Hoi Joop,

Het was voor dat jaar beide.

Loondienst èn de overgang naar zelfstandig ondernemer. De belastingdienst heeft te vroeg de inkomsten van dat jaar doorgespeeld naar Unive. Die inkomsten kwamen veel lager uit door de overstap naar zelfstandig ondernemer. Toen Unive eenmaal die (foute) gegevens had, duurde het bijna een jaar voordat we de fout hadden teruggedraaid. (kort geding).

Onze insteek is: Wij hebben achteraf gelijk gekregen van zowel de belastingdienst als Unive. We hebben onze (teveel betaalde) premie teruggehad. Dit staat ook allemaal op papier.

Wij gaan er dus van uit dat we onterecht particulier waren, dùs ziekenfonds. :-)

Zo makkelijk denken ze daar niet, dat blijkt nu wel weer.

Inmiddels hebben we een off. bezwaar ingediend. Ik hou je op de hoogte. Ben echt niet van plan om door hun fouten en starheid 510 euro no-claim in te leveren. Dat is me net iets te gortig. Het gaat wel om 1122 gulden. (ja, ik reken nog terug ;-))

M.

• Maisy

Wat ik nou eiegenlijk niet zo goed snap, is dat jullie na al dat gedoe, bij Univé zijn gebleven. Er zijn toch veel betere ziektenkostenverzekaars?

• Margriet

Wij zijn best tevreden over Unive.

De vergoedingen, brieven etc…dat loopt allemaal heel soepel.

Dit is iets totaal anders, denk ik. Heeft eigenlijk niet zoveel te maken met goed of niet.

Maar we wachten het af….en krijgen gelijk :-) M.

• Maisy

Nou ja, als ze fouten maken en star zijn ,zoals je zelf al aangeeft……………..