Naar aanleiding van een diskussie eerder op dit prikbord heb ik het eens aan postbus 51 gevraagd. Dit was het antwoord:
"Het is toegestaan om bij meer dan één verzekeraar een zorgverzekering te hebben, maar het is niet aan raden. Voor verzekerden van 18 of ouder betekent dat namelijk dat aan iedere verzekeraar waar men bij staat ingeschreven, de volledige nominale premie moet worden betaald. Maar heeft men (vergoeding van) geneeskundige zorg nodig, dan krijgt men die slechts één keer.
Ook de verzekeraars zullen niet erg blij zijn met dubbel verzekerden. Weliswaar hebben zij per verzekeraar recht op de volledige nominale premie, maar de bijdrage die zij voor de verzekerde uit het Zorgverzekeringsfonds krijgen, zullen zij met de andere verzekeraars waar de verzekerde staat ingeschreven, moeten delen. Bovendien leidt dubbele verzekering voor verzekeraars tot hoge administratieve lasten. De dubbel verzekerde kan namelijk weliswaar naar keuze een van zijn verzekeraars aanspreken voor het betalen van de zorg die hij nodig heeft, maar de aangesproken verzekeraar zal dan de kosten die hij heeft betaald met de andere verzekeraar(s) mogen verrekenen. Het is bepaald niet uit te sluiten dat de verzekeraars in het kader van deze verrekening ook weer de dubbel verzekerde met vragen benaderen. Oftewel, ook voor hem kan dubbele verzekering tot administratieve rompslomp leiden.
Voor de verzekering van kinderen jonger dan 18 jaar geldt het argument van het meerdere keren moeten betalen van de nominale premie niet - de zorgverzekering voor kinderen onder de 18 is immers premievrij - maar gelden alle andere argumenten tegen dubbel verzekeren net zo goed."
De andere argumenten die in de laatste zin worden bedoeld, zijn administratieve lasten voor de verzekeraar en dat de verzekerde misschien vragen van de verzekeraar krijgt. Voor de verzekerde lijken mij dat nauwelijks lasten, dus ik denk dat ik mijn kinderen maar bij een stuk of tien verzeraars inschrijf, dan kan ik altijd declareren bij degene die de hoogste vergoeding geeft of het soepelste is met beoordelen.
Jos