scriptie

• joost

Geachte heer/ mevrouw,

Ik volg de universitaire opleiding bedrijfseconomie, accentprogramma controller. Als afsluiting van deze opleiding dien je een literatuuronderzoek te verrichten.Is het misschien mogelijk om eventueel een onderzoek te doen m.b.t. de zorgverzekering ? Heeft hier iemand enig idee wat ik misschien zou kunnen onderzoeken, of eventueel een ander idee dan hoor ik dat graag.

Bedankt voor de medewerking.

groetjes

• PeepPeep

Ik denk dat het grote item op dit moment is: de effecten van het veranderende zorgverzekeringsstelsel voor alle bevolkingsgroepen en -samenstellingen op het financiele vlak (inkomens).

Dus de gevolgen voor ziekenfondsverzekerden en particulier verzekerden.

Lijkt me een erg leuke uitdagende klus……

Hans

• joost

Hallo Hans,

Fijn dat je hebt gereageerd, dank u. Lijkt me op zich een interessant onderwerp maar denk jij dat hier al genoeg literatuur over te vinden is ? Probleem hierbij blijft denk ik dat je hier een onderzoek moet gaan doen en je dus mensen moet interviewen door middel van het opstellen van enquetes. Dit is op zich niet het probleem als de reactie maar groot genoeg is om betrouwbare conclusies te trekken. Zou jij jou idee nog iets verder toe kunnen lichten en iets nader omschrijven. Bedankt voor de medewerking hans.

• PeepPeep

Literatuur misschien niet, wel een hoop feiten en beloftes n.a.v. de ontwikkeling en uitwerking van het nieuwe zorgstelsel. Hier zijn als het goed is van tevoren hele studies en berekeningen over gemaakt, maar nu het werkelijk uitgevoerd is zou uiteindelijk bekeken kunnen worden (via enquetes b.v.) wat de werkelijke effecten zijn geweest voor de inkomens maar ook voor de dekkingen (voor- en achteruitgang hierin).

Het is maar een suggestie maar denk wel een gigantische klus. Maar wellicht kan je hierin het onderzoek beperken tot een bepaalde bevolkingsgroep, bijvoorbeeld de ouderen van 65 jaar en ouder, wat daarvoor de effecten zijn (die doen een groot beroep op de zorg, wordt alles nog wel vergoed wat in het verleden vergoed werd?) en met name ook de effecten op hun karig AOWtje en pensioentje…..

Ik ben niet zo thuis in zaken als onderzoeken, afstudeeropdrachten en zo maar dit laatste lijkt me goed te behappen en ook nog overzichtelijk. En de doelgroep hoef je niet ver te zoeken: stap een willekeurig bejaardentehuis of zorgcentrum binnen en je hebt ze te pakken.

Succes

Hans

• joost

hallo hans

IK heb even gekeken op de startpagina van de zorgverzekering maar als je op deze link klinkt kom je al een aantal situaties tegen waarin berekeningen gemaakt zijn. Is dit niet wat jij ook bedoeld om te onderzoeken ? Hieronder staat de site, fijn als je er even naar wilt kijken. Bedankt!!!!

http://www.denieuwezorgverzekering.nl/NR/rdonlyres/CFDCAA4C-8A26-4622-A7DA-2EEFFD88CAC5/0/165jaarenouderherdrukaangepastoprekenhulp.pdf

• PeepPeep

Ja, dat document wat jij hebt gevonden is een mooi verkooppraatje (zo zie ik het dan) uit november 2005. We leven nu in maart 2006, de werkelijke situatie is nu bekend dus zou u wellicht eens in de praktijk kunnen gaan bekijken of de mooie cijfertjes wel met de werkelijkheid stroken……….

Succes!

Hans