AGIS en Scootmobile Vergoedingen ??

• Francis

Hoi allemaal,

Ik had een vraagje ?

Ik ben een COPD patient en heb een aanvullend pakket van AGIS

nu is mijn vraag hier …

Iemand vertelde mij dat ik RECHT zou kunnen hebben op een Scootmobile

Maar nergens kan ik info vinden over scootmobile vergoedingen etc.

Weet hier iemand toevallig of de info klopt en waar ik die info eventueel zou kunnen vinden ??

Alvast hartelijk dank

• jacqueline

Hoi Francis,

dat je geen info kunt vinden klopt. Deze vervoersvoorzieningen worden namelijk niet via de zorgverzekeraar geregeld, maar via de WVG binnen de eigen gemeente. Wat je moet doen;

ga naar het gemeentehuis, loket WVG. Vul een aanvraagformulier in, waarop je oa aangeeft wát je aanvraagt en waarom. Dit wordt in behandeling genomen en je zult een afspraak krijgen met de instantie die voor jouw gemeente een medische beoordeling maakt. In de meeste gemeenten is dit het CIZ of de GGD. Zij kijken naar; wat kun je wel, wat kun je niet, welke voorziening kan de zelfredzaamheid verhogen, en waar heb je recht op binnen het kader van de WVG. Dit rapport gaat naar je gemeente, afdeling WVG. Zij gooien er hun visie en dus besluit over heen en dit gaat naar de raad. Indien de raad het er mee eens is, is het besluit definitief. Jij krijgt dan een brief van de afdeling WVG met daarin het besluit dat gemaakt is nav je aanvraag.

Komt daar uit dat je recht hebt op een vervoersvoorziening dan zal de CIZ of GGD indien dit nog niet gebeurd is, verder met je kijken wélk hulpmiddel het precies moet worden. Dit gaat naar de leverancier waar jouw gemeente zaken mee doet, en die levert dus uiteindelijk uit. Hier kan overigens nogal wat tijd tussenzitten, afhankelijk van welke voorziening er nodig is.

Recht heb je met een diagnose dus zeker niet zo maar. Je recht is afhankelijk van de beperkingen, een prognose en eventuele andere voorzieningen die aanwezig zijn.

Bedenk bij dit alles wel dat in steeds meer gemeenten er een eigen bijdrage is. Deze bijdragen varieren, er zijn gemeenten die bijv. kijken naar het inkomen; is die boven een bepaalde grens dan betaal je een bepaald percentage. In andere gemeenten is het een vast bedrag, bijv. het bedrag dat vastgesteld is als “aanschafwaarde voor een fiets, die een gezond persoon had moeten aanschaffen”, maw; men betaald dan enkel de méérkosten van een vervoersvoorziening. Zo zit er in mijn gemeente (en 6 aanringende gemeenten) sinds 1 januari een eigen bijdrage van €250,- op een scootmobiel, met als achterliggende reden die meerkosten.

Nog een kanttekening; indien er een scootmobiel nodig is, wordt deze in de meeste gemeenten enkel verstrekt indien deze ook ergens stalling heeft of kan krijgen. Dus of bijv. ruimte moet hiervoor aanwezig zijn in de woning/garage/schuur, of er moet ruimte zijn om een stalling neer te zetten. De verzekeringskosten nemen de meeste verzekeraars op zich.

Waar je moet zijn voor wat? Een rijtje;

vervoersvoorzieningen, woningaanpassingen; gemeente

meubilaire hulpmiddelen (stoelen, bed etc), spalken en braces, hulphonden; AWBZ en dus je zorgverzekeraar.

Werkaanpassingen; UWV.

• Francis

Ohww er komt nog heel veel bij kijken zie ik :-( Maar het is natuurlijk de moeite waard misschien om te gaan proberen en kijken of ik er daadwerkelijk recht op heb.

ik heb idd via het CIZ wel al een PGB vergoeding gekregen voor huishoudelijke hulp vanwege mijn COPD kan ik nl weinig schoonmaken (heb een heel groot huis) dus ik ken deze instelling CIZ wel ja.

Ik wil je ontzettend bedanken voor deze uitgebreide informatie waar ik zeer zker verder mee kan.

Ik ben geen invalide maar ik heb wel al moeite (erg veel) met bijv. fietsen om mijn zoontje bijv. naar school te brengen, dus ik d8 gelijk " nou dat zou dan mooi uitkomen als ik recht kan hebben op een scootmbolie)

nogmaals mijn dank is groot :-)