ouders verschillende maatschappy, en dan ?

• michel

Hallo,

Stel nu dat de 2 ouders een verschillende verz. mij hebben, kunnen je 2 kinderen dan op beide verzekeringen een beroep doen of moet je dat vooraf kenbaar maken ?

• Betsy

Je moet je kinderen bij 1 van de 2 aanmelden. Ze krijgen een eigen verzekerdennummer. Dit komt ook in een centraal systeem te staan. Je kunt kinderen dus niet 2 x aanmelden en dan kijken waar je het voordeligst uit bent.

• Joop

Fout, je kunt je kinderen WEL 2x aanmelden, je mag best dubbel verzekerd zijn. Alleen je mag de kosten niet 2x declareren want dat zou fraude zijn.

Eventueel gaan de verzekeraars onderling verrekenen, maar daar heb jij niet zoveel mee te maken.

• Joop

Nog iets: je moet de kinderen WEL aanmelden (bij 1 of 2 verzekeraars). Wanneer je ze niet aameld, hebben ze geen polis en zijn ze ook niet gedekt.

• Betsy

Volgens publicatie van het ministerie het volgende:

Moeten alle leden van een gezin zich bij dezelfde verzekeraar verzekeren?

Antwoord:

Nee. De zorgverzekering is een individuele verzekering. Ieder lid van uw gezin moet zich (laten) verzekeren en krijgt een eigen verzekeringspolis. Elk lid van uw gezin kan in principe bij een andere verzekeraar verzekerd zijn.

Ook kinderen onder de 18 jaar zijn verzekeringsverplichtig. Een van de ouders moet voor hen een zorgverzekering afsluiten, maar er hoeft geen premie te worden betaald voor kinderen jonger dan 18 jaar.

Nb. Het is niet mogelijk om 2 x een verzekering af te sluiten voor een kind.

Iedereen komt in een centraal systeem te staan, waar huisarts, fysio e.d. gebruik van maakt en waarin ze kunnen zien hoe iemand verzekerd is. En waar zij dus hun rekening kunnen declareren. Je kunt dus niet 2x voorkomen in dit bestand.

• Joop

Vreemd, want het burgerlijk wetboek laat uitdrukkelijk wel ruimte voor dubbele verzekering!

• Jos

Maar de zorgverzekering is geen gewone verzekering, in de zin van het burgerlijk wetboek.

Jos

• Joop

Lees maar eens de discussie op http://www.monitor.nl/cgi-bin/speaker-threaded.cgi?&2752#2752_2710A1A1A1

Let vooral op de stukjes van Jan E.

• Jos

Kennelijk heeft Jan E zich in de materie verdiept. Voor de mogelijkheid en gevolgen van dubbele verzekering moeten we niet alleen kijken in het BW maar ook in de zorgverzekeringswet. Daarop sloeg mijn opmerking. Jan E leest in de MvT dat dubbele verzekering wel mogelijk is en wat daarvan de gevolgen zijn. Hij zal daar wel gelijk in hebben, ik heb het niet nagezocht. Je moet dan voor volwassenen wel twee keer nominale premie betalen voor een keer recht op uitkering. Dus het wordt een dure geschiedenis. Voor kinderen gaat dat niet op, dus wat houdt ons tegen?

Ik dacht dat de NB van Betsy afkomstig was van de site van het ministerie, maar ik heb het niet terug kunnen vinden. Het lijkt erop dat dit alleen haar opvatting is. Of heb je ook een bronvermelding, Betsy?

Jos

PS Jan E citeert het volgende uit de MvT: “ Indien het CVZ constateert dat een bepaalde verzekerde meerdere malen verzekerd is, zal dat niet alleen leiden tot evenredige vermindering van de voor iedere zorgverzekering toe te kennen (en vast te stellen) vereveningsbijdrage, maar leidt dat, indien althans verschillende verzekeraars betrokken zijn, tevens tot een mededeling, door het CVZ, aan alle betrokken verzekeraars (vierde lid). Voor de verzekeraars is dit van belang, omdat artikel 7.17.2.24a, derde lid, BW de zorgverzekeraar die de zorg of andere verzekerde diensten initieel heeft betaald (omdat de verzekerde hem en niet de andere zorgverzekeraar aanspreekt) de mogelijkheid geeft de kosten voor een evenredig deel te verhalen op de andere zorgverzekeraar. Op basis van het bericht van het CVZ kunnen de zorgverzekeraars overigens tevens besluiten de verzekerde of de verzekeringnemers van de dubbele verzekering op de hoogte te stellen. ”

En concludeert dan: “ Hieruit volgt dat voor een dubbele verzekering gewoon de regels van het BW gelden: de verzekerde mag kiezen bij wie hij declareert en de verzekeraars mogen daarna onderling gaan steggelen over wie welk deel van de kosten betaalt. Maar een verbod op dubbele verzekering is er dus niet. En natuurlijk moet het zorgverzekeringsfonds er ook nog bij betrokken worden, omdat de vereveningsbijdragen afhankelijk zijn van wie bij welke verzekeraar ingeschreven staat. maar dat speelt zich helemaal buiten het zicht van de dubbel verzekerde af. ”

• PeepPeep

Gelukkig heb ik meer verstand van verzekeren……