Sigaar uit eigen doos

• ABS

We krijgen zogenaamd een voordeeltje van ? 90,- volgens Dhr Balkenende & Co

Maar is dit geen sigaar uit eigen doos?

* journaal vanavond *

Het kabinet ziet af van een verlaging van de zorgtoeslag

De toeslag zou in juli worden verlaagd omdat de zorgpremies lager zijn uitgevallen dan verwacht. De maatregel, waar volgens de premier zo'n vijf miljoen huishoudens van profiteren, kost het kabinet 300 miljoen euro. De zorgtoeslag is een maandelijkse, inkomensafhankelijke tegemoetkoming in de kosten van de zorgpremie.

De linkse oppositie, die de zorgtoeslag altijd al wilde handhaven, noemt het een goedkope verkiezingsstunt dat het kabinet kort voor de raadsverkiezingen hiertoe besluit. GroenLinks-fractieleider Halsema zei dat Balkenende de burgers een “sigaar uit eigen doos” aanbiedt.

• Simon Kabelfoon

Niet helemaal.

De zorgtoeslag zoals die in 2005 voorlopig was vastgesteld was gebaseerd op een te verwachten hoogte van de premie voor de basisverzekering. Een compensatie tegen koopkrachtverlies.

Nu de gemiddelde basispremie (relatief) fors lager is uitgepakt kan het handhaven van de hoogte van de eerder vastgestelde zorgtoeslag als een “overcompensatie” worden beschouwd.

In die zin dus geen sigaar uit eigen doos.

• HJV

Simon,

Is het niet zo dat men vooraf zijn beleid met cijfers onderbouwd en daar de rijksinkomsten, belasting op aanpast.

Dan een toertje maken vlak voor een verkiezing, beetje eerder had ook gekund.

Volgend jaar als de premie stijgt en de zorgtoeslag mee zal moeten zal dit valse verhaal uit de kast worden gehaald,u had een een voordeel vorig jaar (welke?) en nu de riem wat vaster aanhalen.

Dit is geen sigaar uit eigen doos maar een kist met dat rookspul.

HJV

• ABS

Verwachte basisverzekeringpremie was toch rond de € 1100 ?

Nu blijken de meeste rond de € 1000,- te zijn.

En dan heb je alleen nog maar de basisvoorzieningen!!!

Max. te behalen zorgtoeslag is meen ik € 403,-

(Als je geen inkomen hebt)

Waar hebben we het dan eigenlijk over???

En 2007?

Wat dan?

ps ik heb een aanvraag lopen (zorgtoeslag) maar heb er nog helemaal NIETS van gehoord!!!

• Simon Kabelfoon

ABS en HJV,

Waar “we het helemaal over hebben” en de timing van dit soort berichtgeving is nogal subjectief en met jullie welnemen laat ik dat buiten beschouwing (ben verzekeringsboer, geen politicus).

Feit is, dat men de standaardpremie had ingeschat op € 1.100,== (met dan nog een discussie welke kosten/toeslagen daar nu wel of niet in waren meegenomen), waar die premie nu gemiddeld lager uit komt.

Kan er ook niet meer van maken.

• wimmie

QUOTE:

"Nu blijken de meeste rond de € 1000,- te zijn.

En dan heb je alleen nog maar de basisvoorzieningen!!!

Max. te behalen zorgtoeslag is meen ik € 403,-

(Als je geen inkomen hebt)"

En wie mag dan weer WEL hele bedrag zelf betalen?????

Precies………..

wim.

• mariska

wimmie schreef:

>

> QUOTE:

> "Nu blijken de meeste rond de € 1000,- te zijn.

> En dan heb je alleen nog maar de basisvoorzieningen!!!

>

> Max. te behalen zorgtoeslag is meen ik € 403,-

> (Als je geen inkomen hebt)"

>

>

> En wie mag dan weer WEL hele bedrag zelf betalen?????

>

> Precies………..

>

>

> wim.

?

En waar haalt iemand zonder inkomen die andere ruim € 600,- vandaan?

Kortom die zorgtoeslag stelt m.i. al weinig voor.

• Els

inderdaad, een wassen neus! Mijn zoon is een MBO-er, krijgt zorgtoeslag, maar wie mag de rest bijlappen?? juist, de ouders.

• Margriet

Ach ABS,

Volgend jaar weer verkiezingen.

De partij die het waagt de zorgtoeslag te verlagen zal meteen gestraft worden in de 2e Kamer-verkiezingen.

Denk je dat Wouter zijn gat wil branden? Ik denk dat we nog minstens 2 jaar goed zitten. (kun je vast sparen :-))

Gr. Margriet.

• Joop

Simpel toch: dat was vroeger al zo.

CDA+PVDA in de regering: goed voor je portemonnee, maar een groot gat in de begroting, dus de staatsschuld (en kosten daarmee) vloog de pan uit.

CDA+VVD in de regering: weer bezuinigen, om de uitgaven van CDA+PVDA weer een beetje in balans te krijgen, en daar dan weer te veer in door te schieten.

En ook toen was het lekker afwisselend een puinhoop.