Hoe schiet je als verzekeringsmaatschappij een afgesproken korting van 10% op de basis en 15% op de aanvullende verzekering af. Ik heb minder vertrouwen in aanbiedingen die alleen een premiebedrag voor 2006 noemen.
Neem nu AON als tussenpersoon voor ONVZ. Korting basis - aanvullend:
Collectief waarbij werkgever premie betaalt: 10% - 15%
Collectief waarbij werknemer premie betaalt: 8% - 13%
Individuele verzekering door particulier : 8% - 10%
Vooral door laatste aanbieding denk ik te mogen stellen dat kortingen al ingecalculeerd zijn en collectieven enkel extra winst van verzekeraar kost.
Duurste VGZ (basis en plus aanvullend en luxe tand) kost Euro 124,00 per maand.
Nu zet ik daar tegenover:
ONVZ basis 93,25 bruto 85,79 netto (8%)
ONVZ Topfit 42,50 bruto 38,25 netto (10%)
aangevuld met Friesland tand optimaal 13,50
Totaal 149,25 bruto 137,54 netto
Neem je nu ONVZ Optifit i.p.v. Topfit
dan daalt totale premie tot bruto 135,75 en netto 123,94 en dan zit je prijstechnisch netto gelijk aan VGZ, maar wel een betere dekking. Ik heb bewust het laagste kortingpercentage genomen om reëel te vergelijken.
Stel dat premies volgend jaar 10% stijgen, dan nog blijven netto Optifit en duurste VGZ maar een paar centen verschil. VGZ heeft in 2005 vrij lang gewacht tot premiebedragen voor 2006 bekend werden gemaakt. Heeft niets te maken met kostprijsberekening, maar met een prijs in de markt zetten. Volgend jaar verwacht ik hetzelfde. Ook dan wordt de piepgrens van de consument afgetast.
Wat is een goede keuze voor 40-jarige brildrager, ongehuwd, geen kinderen, met nog wat te knutselen aan de tandjes, voor de rest geen bekende gebreken? Zou jij VGZ houden?
tanti saluti,
coen